– Bylivstilskuddene er veldig populære. Det er viktig å støtte de som engasjerer seg og tenker nytt, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten. Foto: Kulturlørdag 2023: Torleif Kvinnesland. NMH 50 år: Karina Krokaa /Tommy Strømmen JS Norge

Bylivstilskudd har gitt yrende byliv

Små og store utendørstiltak i byens gater: Bilfritt byliv har i 2023 delt ut 3,67 millioner kroner til folk som vil skape liv i sentrum, på Grønland og Tøyen.

– Jeg er veldig glad for å se at bylivstilskuddene har bidratt til så mye liv og røre rundt omkring i byen. Bilfritt byliv handler jo nettopp om å omdisponere plass fra biler til byliv, og det er gøy å se at så mange ildsjeler har lyst til å arrangere ting og skape liv i byen vår, sier byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG).

Bylivstilskuddet er en del av Bilfritt byliv og inngår i ordningen innovasjon innen kulturlivet og kulturnæringene i Oslo kommune. Både privatpersoner, grupper, foreninger, bedrifter og andre ikke-kommersielle aktører har kunnet søke.

Populært tiltak
– Bylivstilskuddene er veldig populære, og vi får tilbakemeldinger om at de bidrar til et yrende byliv. Det er viktig å støtte de som engasjerer seg og tenker nytt, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

Tullinsamarbeidet er blant aktørene som fikk 400.000 kroner i støtte til å arrangere kulturaktiviteter i Universitetsgata.

– Kulturlørdag i september ble en suksess for andre år på rad, det var lettskyet byvær med rundt 20 grader og et yrende folkeliv, marked og underholdning av ulike slag. Både i september og oktober tester vi ut hva vi kan få til. Bokgata, som Universitetsgata også kalles mellom Kristian IVs gate og Kristian Augusts gate, består av mange aktører i kultur- og bokbransjen. Vi inviterer nå nabolaget og alle til å ta del i dette. Meld fra om du ønsker en plass lørdag 14. oktober, sier Øystein Aurlien, daglig leder i Tullinsamarbeidet.

– Utplasseringen av bymøblene og oppmalingen av ti grønne felt i gata, er for å teste ut hvordan gata kan brukes annerledes og på nye måter. Erfaringene vil vi, sammen med Oslo kommune, ta læring av og gjøre justeringer for neste år. Vi håper dette samarbeidet kan utvikles og utvides ytterligere i 2024, fortsetter Aurlien.

Nytenkingen fra Tullinsamarbeidet har vakt oppmerksomhet, og i høst ble de nominert til prisen for Årets samarbeid under Oslo Urban Week.

Inkluderende gateliv
Stiftelsen Nobels fredssenter er også blant dem som fikk bylivstilskudd til Nobel Peace Festival på en halv million kroner. Alle i Oslo var invitert til å delta på festivalen som ble arrangert denne høsten. Rådhusplassen var fylt med fredstaler og underholdning for å feire det viktige arbeidet for menneskerettigheter, demokrati og fred.

Musikalsk feiring
Norges musikkhøgskole fikk bylivstilskudd på kr 199.000 til en storstilt 50-årsfeiring i september. Rundt 3200 registrerte publikummere og flere tusen forbipasserende fikk oppleve mer enn femti enkeltarrangementer for barn og voksne med tog og korps i gatene, musikkteknologilab, lynkurs i folkedans, fagpresentasjoner, boklansering og konserter innen alle genre i Universitetets aula, bygningene rundt og på Universitetsplassen.

Musikklinjene på Oslos videregående skoler var invitert med som utøvere der rundt 150 musikere sammen fremførte Terry Rileys komposisjon "in C". Publikum fikk bevege seg inn i ensemblet underveis i fremføringen og det ble en stor opplevelse for alle.

Feiringen ble avsluttet med en storstilt festkonsert i Universitetets aula med inviterte, Oslos ordfører, byens innbyggere og tilreisende fra inn- og utland. Alle arrangementene, med unntak av festkonserten, var gratis for publikum.

Samlingssted
God stemning var det også under Oslo byfestival i slutten av september, med pulserende folkeliv og opplevelser for både barn og voksne på programmet. Strøksforeningen Karl Johan fikk 800.000 kroner i støtte til arrangementet.

Følgende aktører har fått bylivstilskudd på til sammen 3,67 millioner kroner i 2023

• Nabolagshager AS: Lysfest på Grønland Torg
  • Trivsel Trim AS: Morgenyoga med bad på Operastranda
  • Trivsel Trim AS: CrossFit med bad på Operastranda
  • Oslo Badstuforening: SOLSNU
  • Art Republic AS: Screen City Biennal, Other Minds
  • Klosterengas Venner: Parkdag på Busstomta
  • Luis Alberto Medina Capote: Oslo Kulturnatt
  • Ransel Produksjon AS: Sommermarked - bærekraft og gjenbruk
  • Stiftelsen Nobels Fredssenter: Nobel Peace Festival på Rådhusplassen
  • Strøksforeningen Karl Johan v/Eirik Riibe: Oslo Byfestival
  • Hanna Worum: Midnight Skate Fest 2023
  • Feil Teater Sa: Gratis barneteater på Tøyen og Grønland
  • Kulmis Forum: Åpen dialog og inkluderende aktiviteter
  • Nordic Black Theatre: Lillebotsen
  • Norges Musikkhøgskole: Norges Musikkhøgskole 50 år – ut i byen
  • Norlis Antikvariat AS: Konsert på Oslo Kulturnatt
  • Oslo Dragebåt – og Outriggerklubb: Padling og friluftsliv for alle!
  • Oslo Maritime Kulturhavn: Akershusstevnet 2023
  • Panta Rei Danseteater AS: DiGGfest – Dans i Gata Gamle Oslo
  • Seymen Kompetanse, prosj/prod: Verdensfolk kulturfestival på Tøyen torg
  • Tullinsamarbeidet Universitetsgata som kulturgate
  • Gamlebyen Beboerforening: Parkfest på Busstomta
  • Sagene Ungdoms Initiativ (SUI): Utekonsert med Milonga i Klosterenga

– Nå er midlene for 2023 brukt opp, men følg med på hva som blir lagt ut på Oslo kommunes nettsider for å søke om midler i 2024, sier Slyngstad i Kulturetaten.