Foto: Marco Heyda/Deichman

Deichman Biblo Tøyen nominert til internasjonal bibliotekpris

I april kan Norges første rene barne- og ungdomsbibliotek bli kåret til Årets bibliotek under utdelingen av de prestisjetunge London Book Fair International Excellence Awards.

Prisen deles ut under den internasjonale litteraturmessen London Book Fair (LBF) i samarbeid med den britiske forleggerforeningen UK Publishers Association.

Til sammen vil priser i 17 ulike kategorier bli delt ut under festivalen. Prisen for Årets bibliotek deles ut for første gang i år.

Deichman Biblo Tøyen konkurrerer om prisen med bibliotekene Dokk1 i Danmark, Latvias nasjonalbibliotek og São Paulo bibliotek i Brasil.

- Det er en nesten ubegripelig ære å være nominert, og den æren tilfaller Tøyens barn og unge like mye som de fantastiske folkene som jobber på Biblo. Det er deres behov, innspill og ønsker som har lagt føringene for hva Biblo er blitt, og det er de som fyller biblioteket vårt med opplevelser, utforskning, læring og glede, sier Deichman Biblo Tøyens leder, Reinert Mithassel.

Unikt barne- og ungdomsbibliotek

Alle Deichman Biblo Tøyens brukere er mellom 10 og 15 år gamle. Ingen andre slipper inn.

Det populære barne- og ungdomsbiblioteket åpnet 31. mars 2016. Helt fra starten var målet å tilby bydelens unge et mulighetenes sted.

Her kan brukerne lese lekser, lage mat, låne bøker, oppleve forfatterbesøk, filmkvelder, konserter og teater, eller utforske og uttrykke seg gjennom kunst, mekking og digital teknologi. Tilbudet er gratis.

Lokalene er skreddersydd for å etterkomme de unge brukernes behov, og selve bibliotekrommet er i seg selv en enestående opplevelse. Interiørarkitekt Aat Vos har satt sammen et eventyr av farger, gjenbruksmøbler, lesekroker og kunst.

På Biblo er Volvo-lastebilen Bamse blitt til et funksjonelt kjøkken, gondolbanevogner er blitt til møterom, og to gamle Piaggio-varebiler gjør tjeneste som verksteder.

I januar kåret Norsk Bibliotekforening Deichman Biblo Tøyen til Årets bibliotek 2017. Biblioteket har vunnet en rekke andre priser.

Leder an i internasjonal bibliotekutvikling

- At Deichman Biblo Tøyen nå er nominert til London Book Fair International Excellence Award bekrefter at Oslo kommune ved Deichman nå ligger helt i tet i internasjonal bibliotekutvikling, sier biblioteksjef i Oslo, Knut Skansen.

- Dette er en konsekvens av at Oslo kommune helt siden beslutningen om å bygge nytt hovedbibliotek i Bjørvika, har satset på nye visjoner og mål for biblioteknettverket i Oslo. Utviklingsfokuset har gjennomsyret Deichman gjennom flere år og gir stadig nye avleggere, som åpningen av Deichman Stovner i januar i år. Satsingen vil kulminere i 2020 med åpningen av det nye Deichman Bjørvika.

Kontakt:

Reinert Mithassel

Seksjonsleder, Deichman Biblo Tøyen

reinert.mithassel@deichman.no

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene, og har ansvaret for å tilrettelegge for et bredt kulturtilbud. Oslo byarkiv, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Deichman er etat for bibliotek i Oslo kommune, opprettet 1. januar 2018.

Begge etatene er underlagt Byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet (KIF).