Deichman satser på Holmlia - nytt bibliotek og ny møteplass

1.desember åpner Nye Deichman Holmlia. Det flunkende nye biblioteket er en storsatsing, der dørene er åpne for alle, med rom som skal fylles av folk og aktivitet.

Når Nye Deichman Holmlia åpner, er det ikke bare en vanlig oppgradering som er gjort, men en fullstendig transformasjon, gjennomført med innspill fra beboerne på Holmlia og med deres tanker rundt hva et bibliotek bør være.

Skaper gode lokalsamfunn

- Gode biblioteker viktige møteplasser for innbyggere i alle aldre, sier kulturbyråd Anita Leirvik North. - Når vi bygger gode biblioteker er det mange flere som bruker dem, og utlånet av bøker går opp. Økt leseglede er noe av det viktigste vi kan gi barn og unge i byen, og satsingen på gode lokalbiblioteker skaper gode lokalsamfunn i byen vår, sier hun.

Biblioteket på Holmlia har eksistert siden midten av 80-tallet, og var slitt og ikke i nærheten av det nytegnede biblioteket som nå åpner dørene. Med nyåpningen blir arealet doblet fra 1000 til 2000 kvadratmeter, med rom for alle.

Lista er hevet

Topp moderne lokaler med blant annet et atrium over to etasjer, scene med plass til 150 gjester, ungdomsstue, filmrom og lydstudio. Holmlia skal også få et eget Biblo – en ungdomsavdeling for barn og unge mellom 10 og 13 år.

- Med åpningen av Deichman Holmlia og Biblo Holmlia er lista for bibliotek nok en gang hevet i Oslo kommune. Oslo Sør får med dette to nye bibliotektilbud som står frem som unike, og speiler befolkningens ønsker og forventninger til en ny storstue for alle generasjoner. Nå gleder vi oss til at disse fantastiske rommene skal fylles av historier fra bydelen og hele verden, sier avdelingsdirektør Siri Tidemann Naalsund

Hele biblioteket vil bygge på prinsippet om det «tredje stedet» som ikke er hjemme, på skolen eller på jobben, men noe midt imellom. Et sted hvor alle kjenner seg trygge, der man kan oppholde seg over tid, alene eller sammen med andre.

Rodeo arkitekter står bak utformingen av det nybygde biblioteket. Deres hovedfokus har vært å skape et godt sted å være, både sammen og alene i fellesskapet.

- Vi ønsket å åpne Deichman Holmlia opp

- Vi har ønsker å lage et sted som både samler og skaper. Med steder for å trekke seg tilbake, være komfortabel og føle seg trygg. Steder for formidling, både i skjermede rom og i åpne fellesområder har vært viktig å få til. Den gamle filialen var litt lukket. Både innendørs mellom rommene og etasjene, og mot Holmlia rundt. Vi ønsket å åpne Deichman Holmlia opp. Vi ville knytte stedet og tilbudet tettere på folka og omgivelsene som er Holmlia, sier arkitekt Jørn Are Vigestad Berge fra Rodeo arkitekter.

Lyttet til lokalbefolkningen

Deichman har som mål å bidra til sosial inkludering, læring og mestring. På Nye Deichman Holmlia er det lagt vekt på å skape gode rom og funksjoner som inviterer inn frivilligheten, sosialt entreprenørskap og lokale ildsjeler– og også nye brukergrupper.

Deichman Holmlia skal være det biblioteket lokalmiljøet ønsker seg. Derfor har prosessen med å lytte til innbyggernes ønsker og innspill vært viktige. Nå står biblioteket ferdig, men det er ikke fullstendig før det er fylt av folk og aktivitet. Det er det nå klart for.

Selve åpningen foregår 1. desember kl.13.00

For mer informasjon eller intervjuer med:

• OBOS v/Nils Bøhler,
  • Deichman-ledelsen v/Knut skansen og Siri Naalsund,
  • Sparebankstiftelsen v/ Andre Støylen
  • eller representant fra Rodeo arkitekter

Kontakt Kirsti Ellefsen, Deichman

Kirsti.ellefsen@deichman.no

Tlf (47) 92433277

PROGRAM FOR ÅPNINGEN:

13.00 – 13.07 – Holmlia barnekor synger

13.07 – 13.10 – Velkommen ved seksjonsleder Christian Slaaen

13.12 -13.32 – Taler ved kulturbyråd Anita Leirvik North, biblioteksjef Knut Skansen, Bydelsdirektør Odd Rune Andersen og direktør for avdeling lokalbibliotek, Siri Naalsund.

13.35 – 13.45 – Samtale med Rodeo-arkitekter, Sparebankstiftelsen og OBOS

13.45 – 13.50 – Opplesning fra Friby forfatter Aziz Sangtarash

13.50 – 13.57 – Danseinnslag fra Holmlia Dans.

14.00 – 15.00 – Lett servering. DJ DEAVA spiller musikk.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.