Deichman Stovner ble mest besøkt på rekordtid

Deichman Stovner ble mest besøkt på rekordtid

Etter at Deichman Stovner gjenåpnet i nye lokaler, har økningen i antall besøkende vært eventyrlig. Besøket i perioden januar – april er over tre ganger så høyt som året før.

Det nye bibliotekrommet strekker seg over 1100 kvadratmeter i Stovner Senter og har siktet seg inn på å være en slags ekstra stue for folk i nærmiljøet, forklarer Eli Sætre Follerås, seksjonsleder for Deichman Stovner.

– Lokalene er utformet nettopp med tanke på at folk skal ønske å være hos oss i lengre tid, møte andre, oppleve noe. samtale og kose seg, sier Follerås.

Biblioteksjef for Deichmanbibliotekene, Knut Skansen, er glad og imponert.

- Tradisjonelt har Deichman Majorstuen, FUBIAK og Hovedbiblioteket vært mest besøkt. På noen få måneder har Stovner gått til topps. Det viser at god beliggenhet, attraktive lokaler, flinke ansatte og et meråpenttilbud trekker folk, sier biblioteksjefen.

Deichman Stovner er mer synlig og tilgjengelig i Stovner Senter enn da biblioteket holdt til i en parkeringskjeller i en boligblokk rett ved senteret. Noe som bibliotekbruker, Elisabeth Finsen, kan bekrefte.

– Biblioteket har blitt fantastisk flott etter at det flyttet inn på Stovner Senter. En helt genial idé, som gjør det enkelt for folk å stikke innom når de uansett er på senteret, skriver Finsen på bibliotekets Facebookside.

Deichman Stovner åpnet dørene til lokalet i butikksenteret 12. januar i år, på dagen 233 år etter at Deichmans første bibliotek åpnet dørene for gratis utlån til byens befolkning (år 1785).

Stovner er nå på toppen i oversikten over Oslos mest besøkte folkebibliotek:

Bibliotek jan-april 2018
Stovner 131.314
Furuset 119.634
Majorstuen 116.213
Hovedbiblioteket 109.998
Tøyen 108.127
Lambertseter 69.872
Grünerløkka 58.578
Torshov 38.980
Nydalen 36.073
Røa 33.619

Samlet besøk for hele Deichman i perioden var 1.028.487

Se videoen "The Ultimate Social Library" om Deichman Stovner av Marco Heyda under.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene, og har ansvaret for å tilrettelegge for et bredt kulturtilbud. Oslo byarkiv, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Deichman er etat for bibliotek i Oslo kommune, opprettet 1. januar 2018.

Begge etatene er underlagt Byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet (KIF).