Festkonserten på Karpedammen

Ella Marie Hætta Isaksen til Festkonserten

17. mai komiteens festkonsert arrangeres av Kulturetaten, for tiende gang i år.

Festkonserten fokuserer på talenter, men det er også rom for de etablerte. I år kommer Stjernekampvinner Ella Marie Hætta Isaksen med bandet ISÁK. Oslo symfoniorkester stiller som alltid opp. De har spilt på 17. maikomiteens festkonsert hele 27 ganger.

- Vi stiller på Festkonserten for å gjøre som vi vanligvis gjør, å slå et slag for mangfoldet i Norge, sier Ella Marie Hætta Isaksen.
- 17. Mai har alltid vært en festdag for meg. En dag jeg har gått med både det samiske og norske flagget i hånda, pynta i samisk kofte og sunget den norske nasjonalsangen.

Utdanningsetaten er samarbeidspartner og bidragsyter, blant annet gjennom elevbidrag til forestillingen. Blant disse bidragene er sopran Oda Berg og band Gjøkhumler fra Foss vgs, dansegruppe og solister fra Edvard Munch vgs og blokkfløytespiller Rania Juchelka fra Oslo kulturskole.

Konferansierene, Ines Høysæter Asserson, Anna Aarhus Hudson og Sara Høylo fra Hartvig Nissens skole er selvsagt også elever.

- Vi ønsker å fremheve talenter i alle ledd, ikke bare de musikalske. Derfor er det en tradisjon at konserten ledes av elever fra Osloskolen, sier prosjektleder for Festkonserten, Christin Lundevall.

Det er tradisjon at 17. mai-komitéen arrangerer festkonsert på nasjonaldagen.

Tradisjonen ble startet av Reidar Warme, som var lektor i dans ved Foss gymnas. I 1970 tok Warme med seg elever fra Foss gymnas og laget familieprogram på vollen på Akershus festning. Senere ble forestillingen flyttet inn i borggården, og da Oslo konserthus sto ferdig, ble konserten lagt der.

I 1993 overtok studentforeningen Tårnseilerne ansvaret for arrangementet som teknisk arrangør. De hadde kontakt med unge musikalske talenter og skuespillere og Oslo symfoniorkester (som har vært med i alle år siden). I 2002 var Kari Pahle 17. mai-komitéens leder. Hun ønsket at osloskolenes elever skulle være hovedinnslaget i festkonserten og ba Utdanningsetaten om å påta seg ansvaret.

I 2009 tok Kulturetaten over ansvaret for å arrangere tradisjonen. I 2010 ble konserten holdt gratis og utendørs på Rådhusplassen for tusenvis av publikum, i anledning Oslos folkefest i forbindelse med Eurovision Song Contest i Oslo, og i 2014 ble den holdt utendørs i Grorudparken i anledning Grunnlovsjubileet.

Festkonserten har funnet et, i alle fall midlertidig hjem på Akershus festning. Her, ved Karpedammen, har konserten vært arrangert de fire siste årene.

Festkonserten på Oslo kommunes sider

17. mai-feiringen i Oslo

Festkonserten på Facebook

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, Oslo kulturskole og økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er også endel av etatens portefølje.