Årets konferansierer gleder seg til å stå på Karpedammen scene 17. mai! Fra venstre: Leo Moreno Christiansen, Andrea Westby Hanæs og Eira Helland Bay. Foto: Marita Hesjedal

Endelig får skoleungdommen opptre sammen igjen på Festkonserten 17. mai

I år blir det en etterlengtet 17. mai feiring i byen og Festkonserten er tilbake på Akershus festning etter to år. Unge kulturtalenter fra Oslo skal opptre for tusenvis av publikummere, sammen med gjesteartistene Sebastian Zalo og Meg og kammeraten min.

Hvor: Karpedammen scene på Akershus festning
Når: kl. 15.30 tirsdag 17. mai (Torshovkorpset spiller opp kl. 15.00)

Se arrangementet her.

– Vi gleder oss til fest, feiring og fellesskap etter to spesielle år, hvor ungdommen har mistet mye tid sammen. Nå får de tilbake sin arena på Karpedammen scene og får samarbeide med kjente musikere og Oslo symfoniorkester, sier prosjektleder Christin Lundevall i Kulturetaten, Oslo kommune.

Disse kulturtalentene skal opptre i år

• Leo Moreno Christiansen, Andrea Westby Hanæs og Eira Helland Bay er konferansierer, og dramaelever fra Hartvig Nissens.
  • Zacharias Ellingsen skal spille trompet sammen med Meg og Kammeraten min. Zacharias går på Edvard Munch sammen med Matias Rugsveen som skal spille trekkspill og elektronikaduoen Lu_ka med Lukacs Kalentics og Ailo Hægeland Løkse.
  • Hilda Beskow fra Oslo kulturskole skal spille fiolin. Bianca Storløkken, Caroline Marie Wergeland, Eline Xi Yue Wu, Emilie Høyland Mikkelsen, Ida Batlak, Iris Strand Andresen, Mia West Skistad, Seren Ultvedt Jones og Unni Olava Møllendal Iversen skal danse ballett, og kommer fra Schous ballettkompani i Oslo kulturskole.
  • Bjørn Støle Almlöf på tenorsax, Amund Falk Morgenstierne på trommer, Cristobal Rodrigues på elgitar, Arian Farhanieh på barisax, Theodor Odland på keys, Ingrid Narum på altsax, Jonathan Duarte Brox på elbass, vokalister Margrethe Olsbu Frich og Vilma Edvardsen Braanen og Inga Lohne-Otterstad på sopran inntar også Karpedammen scene på 17. mai. Alle fra Foss videregående.

Leo, Andrea og Eira er alle dramaelever fra Hartvig Nissens videregående. Foto: Foto: Marita Hesjedal.

Årets to gjesteartister: Sebastian Zalo og Meg og kammeraten min

Sebastian Zalo fikk sitt gjennombrudd i 2020, og er en tydelig stemme og formidler i sin generasjon. 25-åringen fra Horten bruker musikken til å fortelle sin historie, og har en sjelden evne til å balansere det såre og det selvsikre, som gjør musikken hans både fengende og folkelig.

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Meg, Martin Hagfors, og kammeraten min, Erik Johannessen, har sjarmert mange barn og voksne i flere år. Duoen lager morsomme og fantasifulle låter om både store og små tema, og er et av de mest vitale låtskriverparene i norsk musikkliv, uansett sjanger og aldersgruppe.

– Å stå på en scene og dele musikken vår med unge musikere og dele deres opplevelse av å spille med et stort orkester, blir helt snydelig! sier Johannesen.

Foto: Marthe Amanda Vannebo

Om Festkonserten på 17. mai

Den årlige festkonserten i Oslo har lang tradisjon helt tilbake til 1970. Konserten er en viktig del av 17. mai-komitéens offisielle program, og er gratis og åpen for alle.

Festkonserten er en viktig arena for Osloskolens unge talenter innenfor musikk, dans, teater og sang, hvor de får vist seg frem for et stort publikum, sammen med profesjonelle musikere fra Oslo symfoniorkester og gjesteartister. Elevene kommer fra Edvard Munch, Hartvig Nissens, Oslo kulturskole og Foss videregående.

Kulturetaten har arrangert festkonserten hvert år siden 2009. Utdanningsetaten er samarbeidspartner og bidragsyter, blant annet gjennom elevbidrag til forestillingen.

Fakta/historikk:

• 1970: Rektor ved Foss gymnas Reidar Warme lagde familieprogram med elevene fra Foss på Akershus festning.
  • Da Oslo konserthus åpnet i 1977, flyttet konserten dit.
  • I 1993 overtok studentforeningen Tårnseilerne ansvaret for konserten. Oslo symfoniorkester ble med og har vært med siden.
  • Siden 2009 har Kulturetaten vært ansvarlig for prosjektledelse og produksjon av konserten.
  • I 2010 var Festkonserten på Rådhusplassen i anledning Eurovision Song Contest og i 2014 var den i Grorudparken i anledning Grunnlovsjubileet.
  • Siden 2016 har Festkonserten funnet sted på Akershus festning igjen. I år blir det konsert her igjen etter to år med pandemi. Karpedammen scene er utbygget med nye trapper og et mobilt scenegulv som kan monteres over dammen. Dammen er også blitt dypere og bedre tilpasset for Karpefiskene.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.