– Vi vil at alle barn skal kunne oppleve teater av høy kvalitet og drømme seg bort i et interaktivt, altoppslukende og helstøpt univers, sier Julia Küster, daglig leder i Feil teater. Bilde fra forestillingen "Agentene". Foto: Bendiksen

I år fikk kunst- og kulturinstitusjoner 300 millioner kroner i driftstilskudd - søk nå for 2025

Byrådet har satt seg som mål at Oslo skal være en av Europas fremste kulturbyer, og verdens beste by med et godt og mangfoldig opplevelsestilbud for byens innbyggere og turister. Driftstilskuddet er en av Oslo kommunes viktigste støtteordninger til kunst- og kulturinstitusjoner, og skal bidra til å realisere vedtatte kulturpolitiske mål og strategier. Frist for å søke er 1. april.

– Tilskuddet er et viktig verktøy for å bidra til kreativ utvikling, kvalitet, mangfold og formidling av kulturarven, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

– Vi vil at alle barn skal kunne oppleve teater av høy kvalitet og drømme seg bort i et interaktivt, altoppslukende og helstøpt univers, helt uavhengig av hvor de kommer ifra eller hva slags økonomisk bakgrunn de har. Oslo kommunes driftstilskudd gjør det mulig for oss å fortsette å kjempe for dette, sier Julia Küster, daglig leder i Feil teater.

– Det kommunale tilskuddet er avgjørende for at vi skal kunne ta vare på Oslos historie og gjøre den tilgjengelig for alle. Spesielt skoletilbudet gjør at vi kan nå nye grupper fra hele byen, sier Marie Skoie, direktør for Oslo Museum, som har fått tilskudd gjennom ordningen.

Oslo kommune ønsker å sikre kulturell infrastruktur gjennom å bidra med arealer, lokaler og ressurser til kulturlivets egne initiativer. Målet er å tilrettelegge for et tilgjengelig kulturtilbud for alle, og en pulserende kulturscene som skaper møteplasser og opplevelser både for Oslofolk og besøkende.

– Kultur skaper Oslo gjennom å bygge identitet og tilhørighet, og er sentralt for bærekraftig byutvikling og gode nabolag. Det brede kulturtilbudet vårt skaper verdi både i form av arbeidsplasser og attraktivitet. Oslo får stadig større oppmerksomhet internasjonalt som en viktig kulturdestinasjon, samtidig som vi har et næringsliv som hevder seg innen bærekraft og innovative løsninger. Byen har høy kompetanse, er kjent for miljøvennlige løsninger, mangfold og et sterkt demokrati med flat struktur og frihet til å mene det man vil. Gjennom samarbeid på tvers har Oslo alle forutsetninger for å bli hovedstaden for kreativitet, fortsetter Slyngstad.

Hvem kan søke om driftstilskudd til kunst- og kulturinstitusjoner?
Organisasjoner, institusjoner og virksomheter innenfor kunst- og kulturfeltet kan søke. Det kan søkes om tilskudd til administrasjon og aktiviteter som ligger i institusjonens, organisasjonens eller virksomhetens overordnede mål. Det kan også unntaksvis gis tilskudd til større enkelttiltak.

– Alle søknadene behandles etter forskrift om tildeling av driftstilskudd. Når Kulturetaten vurderer søknaden, legger vi vekt på kunstnerisk kvalitet, profesjonalitet, målsettinger og nedslagsfelt, altså hvor bredt organisasjonen når ut til befolkningen. Vi vurderer også søknaden i sammenheng med byrådets prioriteringer i byrådsplattformen, samt Oslo kommunes øvrige planer og strategier for kultur og næring. Vi leverer så et forslag til fordeling til politikerne, som tildeler midlene i desember, sier Jakob Rekdal Jones, spesialkonsulent, tilskudd og utvikling i Kulturetaten.

Les mer om tidligere tildelinger og søknadsprosessen her