Foto: Sindre Stien/Good Game

Kjent e-sportprofil blir gaminglærer i Oslo kulturskole

Oslo kulturskole satser stort på gaming når de åpner sin nye avdeling på Voldsløkka skole og kulturstasjon i august. Nyansatt lærer i gaming er den profilerte e-sporttreneren Thomas «Tom Kick» Monsen.

Thomas Monsen en erfaren «head coach» og dyktig utøver innen spillet League of Legends. Han er ansett som et av Norges største trenertalenter innen e-sport og kan skilte med seier i Telialigaen, sølv fra nordisk mesterskap og deltakelse i EM. I tillegg til sine prestasjoner innen gaming, er han også en merittert utøver innen Taekwondo, med flere NM-gull og ett gull fra nordisk mesterskap.

– Det er utrolig spennende å få være med å bygge opp dette tilbudet fra bunnen av! Jeg gleder meg til høsten og håper mange har lyst til å være med, sier Monsen entusiastisk.

Kulturskolen går nye veier
Med denne ansettelsen tar Oslo kulturskole et spennende skritt i en ny retning. Enkelte videregående skoler og ungdomsklubber tilbyr lignende aktiviteter, men gaming som eget fag i kulturskolen er helt nytt.

– Gaminginteressert ungdom er som regel overlatt til seg selv og internett. Nå får de et tilbud hvor de sammen kan utvikle ferdigheter, holdninger og uttrykke seg på flere ulike måter. Det blir e-sport, strømming, fysisk og mental trening, modding (modifisering av spill), 3D-design og medieproduksjon. Vi ser også for oss at vi raskt kan utvide gamingtilbudet med ikke-digitale aktiviteter som cosplay og Dungeons & Dragons. Det blir mye gøy i gamingrommet på Voldsløkka, uttaler undervisningsleder Øystein Imsen.

Gaming i Oslo kulturskole