Illustrasjon: SPINN arkitekter og KONTUR arkitekter

Oslo kulturskole flytter inn på Voldsløkka

I august 2023 åpner Oslo kulturskole en helt ny avdeling på Voldsløkka skole og kulturstasjon i bydel Sagene.
– Vi ønsker å fange opp barn og unges egne tanker og ideer, og gi dem en plattform hvor de kan uttrykke seg gjennom kunst og kultur. Derfor vil vi introdusere nye tilbud som gaming, redesign, dansestiler som house og locking, samt et eget ungdomssymfoniorkester. I tillegg vil vi fortsette å tilby et bredt spekter av undervisning innen dans, teater, musikkteater, musikk og visuell kunst, som allerede er etablerte kurs i kulturskolen, forteller områderektor i kulturskolen, Sjur Høgberg begeistret.

De flotte og totalrehabiliterte lokalene fra 1918, som tidligere tilhørte Christiania Monier & Cementvarefabrik, blir en inspirerende og passende arena for kulturskolen. Det blir et mangfoldig spekter av kurs og aktiviteter som både ivaretar Oslo kulturskoles tradisjoner og samtidig fremmer nyskaping.

– Den nye avdelingen vil ha plass til nærmere 2000 elever, noe som alene gjør den til en av landets største kulturskoler. Her skal vi skape et pulserende senter for kunstneriske og kulturelle uttrykk for barn, unge og voksne, fortsetter Høgberg.

Satser på gaming
For første gang skal kulturskolen satse på gaming som kulturskolefag.

– Ungdommer i bydelen har hjulpet oss med å utforme tilbudet. Vi ønsker å skape et miljø for unge over 13 år med interesse for dataspill og spillkultur. Vi setter sammen grupper som driver med e-sport, medieproduksjon, Dungeons & Dragons, spillutvikling eller andre ferdigheter innen gamingkultur. Vi kommer også til å arrangere månedlige spillkafeer, lage åpne spillsamfunn på Discord, og strømme aktiviteten vår på YouTube og Twitch, forklarer undervisningsleder Øystein Imsen.

Åpningsfestival
Den offisielle åpningen av Voldsløkka skole og kulturstasjon er mandag 21. august. Oslo kulturskole arrangerer åpningsfestival fredag 25. og lørdag 26. august. Da blir det åpent hus og mulighet for å delta på flere aktiviteter.

Om Oslo kulturskole
Oslo kulturskole tilbyr undervisning i over 200 forskjellige fag innen musikk, dans, teater, visuell kunst og gaming. De har undervisning på hele 90 forskjellige steder i byen. Tilbudet er åpent for alle, men hovedfokuset er på barn og unge.