Byråd for kultur, idrett og frivillighet Omar Samy Gamal (SV) Fotograf: Sturlason

Krisepakke til kulturstipend for kulturaktører

Oslo kommune har satt av 6,2 mill.kroner i kulturstipend for Oslo-baserte kunstnere som en del av byrådets krisepakke til kulturaktører i år
Krisepakken skal styrke økonomien til hardt pressede kunstnere og stimulere til produksjon for 2020. Stipendet skal fordeles til enkeltkunstnere i ulike kunstfelt og midlene kan gå til kunstnerisk utviklingsarbeid, prosjekter, ulike produksjonsutgifter og husleie. Det kan tildeles stipender på opp til kr. 70 000 og det er opp til den enkelte ansvarlige organisasjon å bestemme størrelse på stipend og søknadsbeløp.

Rask tildeling
Kulturlivet har en veldig vanskelig situasjon i år og dette rammer mange kunstnere. Det er både vanskelig å gjennomføre mange typer prosjekter og det er bortfall av publikumsinntekter. Vi er fortsatt i en pandemi og vi vet ikke hvor lenge det vil være nødvendig med strenge regler. Det er bekymringsfullt at vi har økende smitte i Oslo nå. For å bidra til fortsatt kunstnerisk arbeid har Oslo kommune omprioritert noen penger til stipender til kunstnere, - sier kulturbyråd Omar Samy Gamal

Jeg er glad for at medlems- og interesseorganisasjonene for de ulike kunstfeltene Film, litteratur, musikk, scenekunst og visuell kunst hjelper oss med å få delt ut stipendene raskt. Søknadsfristen er 1.9 og jeg oppfordrer folk til å søke om stipend, og håper det kan bidra på en god måte, - sier Gamal

Her kan du som kulturaktør søke ditt kunstfelt innen 1.9.2020