Tegneverksted i Vigelandsparken. Foto: Marte Grette, Vigelandmuseet, Kulturetaten

Kulturtips for barn og unge i sommer

Blir det Oslo-sommer i år? Her er ferietips til både morsomme, spennende og gratis kulturaktiviteter for barn og unge rundt omkring i byen:

1) Oslo kulturskole arrangerer pop-up kurs på forskjellige steder i byen:

• «Gi oss et ansikt» Maleverksted i samarbeid med MUNCH på Tøyen. Fra 15. juli – 15. august inviteres publikum til å male sitt selvportrett inn i et felles maleri. Verkstedet passer for alle fra ca. 7 år og oppover. Verkstedet er utviklet av kunstneren Ahmed Umar som også har bidratt inn i den pågående utstillingen «Gi meg et navn». Alle kan oppleve utenforskap og fordommer, at man blir satt «i bås», i ulike sammenhenger, enten det handler om etnisitet, alder, kjønn, legning, funksjonsfriskhet eller sosiokulturell bakgrunn. I dette verkstedet får du mulighet til å lage en selvrepresentasjon som du selv eier og står for. Verkstedet er gratis og arrangeres torsdag til søndag fra 11.00 – 17.00. Det oppfordres til å hente ut billetter i forkant. Se mer her.

• Dansekurs for 10 - 15 åringer på Sagene samfunnshus. Fra 2. - 5. august får man lære ulike dansestiler som jazz, samtidsdans og kreativt arbeid. I tillegg til å lage en dansevideo, og se dansefilmer. Sommerkurset er både for de som har danset en del og de som aldri har danset før. Kurset varer fra 10.00 - 13.00 og er gratis, i samarbeid med bydel Sagene. For påmelding, se her.

Dans Oslo kulturskole. Foto: Tale Hendnes

• Kunstverksted for barn og unge mellom 8 og 14 år i Vigelandsparken og Vigelandmuseet. 10. - 13. august arrangeres det verksted fra kl. 10.00 - 14.00 både utendørs i parken og inne i museet. Utendørs vil barna lete etter former og linjer i natur og skulpturlandskapet og eksperimentere med ulike tegneteknikker og redskaper. Inne i Vigelandmuseet jobbes det videre med todimensjonale former ved å klippe ut collageelementer fra foto/blader/aviser/bøker. Verkstedet er gratis, men krever påmelding. Det er kun 10 plasser per verksted og førstemann til mølla. Påmelding her.

2) SLAM!bertseter for 13 - 18 åringer på Deichman Lambertseter. I sommer arrangeres det slampoesikurs for ungdom med forfatter Martine Johansen! Kurset er i fem deler, hvor deltakerne utvikler idéer, skriver, og redigerer tekst til trykk og scene. I uke 29 avholdes kurset for 13-15 åringer, og i uke 30 er kurset for 16-18 åringer. Finn arrangementene og påmelding her.

3) Ungdommer i Groruddalen kan lage musikkvideo på Rommen scene. Ungdommene får være med på å bestemme form på opplegget ut ifra det de er interesserte i! Innspilling begynner i august. Her kan man fremdeles melde seg på.

4) Popsenterets sommergåte! Frem til 31. august er fem QR-koder plassert rundt omkring på Grünerløkka med ledetråder til en kjent norsk artist. Klarer dere gåten er dere med i trekningen om en gratis familieomvisning på Popsenteret. Det er gratis å delta, alt dere trenger er gode sko og en mobiltelefon med kamera! Start rebusen her. Vinner av konkurransen blir trukket onsdag 1. september. Psst… Popsenteret er sommerstengt frem til 7. august, men i perioden fra 7. – 15. august er det gratis inngang for alle under 18 år.

5) Gratis sommerkino på Deichman Bjørvika. Hver tirsdag og torsdag hele ferien vises familiefilmer på kinoen til Deichman. Gratis billetter slippes kl. 8.00 samme morgen som visningen. Se fullt program her.

Illustrasjon: Bjørn Ousland

6) Rebus for barnefamilier – Kan du hjelpe Sinnataggen? I ferien kan barna leke detektiver i Vigelandmuseet, løse ulike oppgaver og vinne premier! Etter museumsbesøket kan dere ta turen til Vigelandsparken, kanskje finner kjenner dere igjen noen av skulpturene fra museet? Her er det også flere serveringssteder om man ikke har med seg niste. Det er gratis inngang i museet for alle under 18 år i hele sommer. Rebusen kan hentes i resepsjonen.

7) Opplev kunsten i nabolaget! Går dere forbi kunstverk i nærheten av der dere bor? Ta med barna og se hva dere finner i nabolaget! For eksempel har mange skoler og barnehager kunstverk fra Oslo kommunes kunstsamling som man kan oppleve utendørs – som her på Haugenstua skole. Her kan dere søke opp kunstverk i byen, husk å huk av for utendørs: http://okk.kunstsamlingen.no/search/skole/objects/images?page=2

Enorm av Peder Istad fra 2019. Foto: Jiri Havran

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
      Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.
    • Det nye Munchmuseet åpner våren 2021 i Oslos havneområde Bjørvika. Den nye bygningen, tegnet av Estudio Herreros, vil romme de mer enn 28.000 kunstverkene samt eiendelene som Edvard Munch testamenterte til Oslo by før han døde. Dette er verdens største samling av Edvard Munchs verk, og vil være reisemål nr. 1 for å oppleve hans kunst. Munchmuseet forvalter også samlinger gitt til Oslo by av Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig Ravensberg. I tillegg til faste samlingsutstillinger, vil det nye museet fortsette å aktualisere Munchs vedvarende innflytelse, gjennom både samtidskunstutstillinger og utstillinger med andre modernistiske storheter i dialog med Munch. Med sin enestående utsikt over Oslofjorden vil museet, som strekker seg over 13 etasjer, tilby et bredt program av kulturelle arrangementer og opplevelser for store og små besøkende.