Nytt liv i gammel kunst på Oslo S

Nytt liv i gammel kunst på Oslo S

Skuende utover sjøen står kvinnen og mannen i fonteneanlegget Solen og jorden på Christian Frederiks plass mellom Oslo S og Bjørvika. Nesten hundre år etter at verket av kunstneren Ørnulf Bast først ble påtenkt, og etter 20 tørrlagte år, har fonteneanlegget blitt rehabilitert. 5. maifylles det igjen med vann.

Anlegget som ble reist av Oslo kommune i 1986 er nå rehabilitert, og det storslåtte kunstverket skal bli det naturlige midtpunktet på den travle plassen på Østbanehallens sjøside. Det vakre verket symboliserer utvandringen fra Norge til Amerika. Fontenen består av et basseng i granitt på over 20 meter i diameter som omkranser en søyle med en kvinne, mann og en klodeform hvor det er gravert inn relieffer av barn og kornaks.

Et tidsvitne i byutvikling
I 1932 utlyste Den norske Amerikalinjen en konkurranse for utsmykking av Jernbanetorget. Ørnulf Bast (1907-1974) vant konkurransen, og skulpturanlegget ble gitt som en gave til Oslo by.

- Fontenen har et historisk sus over seg og forteller en spennende historie. Jeg er glad for at vi gjennom Bilfritt byliv-satsingen nå har fått vann i fonten igjen, samtidig som vi har fjernet parkeringsplassen ved siden av og laget lekeplass. Sammen med Deichman Bjørvika og vannspeilet, har dette blitt en veldig hyggelig og populær del av sentrum igjen, sier byråd for byutvikling, Hanna Marcussen (MDG).

Da fontenen første gang ble satt opp i 1986, var området et trafikknutepunkt og parkeringsplass.  Nå fremstår Christian Frederiks plass som et hyggelig byrom uten biler, med benker, lekeplass og uteservering.  I tillegg er hele området i Bjørvika blitt utviklet med Deichman Bjørvika og MUNCH.

Samlingspunkt mellom nye og gamle bydeler
Kunstverket er beskyttet av åndsverkloven. Konserveringsarbeidet har blitt gjort i tett samarbeid mellom entreprenøren PA entreprenør AS, Kulturetaten og Bymiljøetaten.

All stein på utsiden av fontenen, og 70 prosent av mosaikken i bassenggulvet, består av gjenbrukt smågatestein. Det elektriske anlegget er nytt, men lysmastene er kun pusset opp ved hjelp av sandblåsing og lakk. Tre nye lyspunkter er imidlertid satt opp for ekstra belysning.

I tråd med den opprinnelige kunstneriske tanken er også bronseskulpturene snudd fra å skue mot nordvest, til nå å ha ansiktene sine vendt mot sjøen og Bjørvika. De nye vannstrålene er rehabilitert for å være så tett opptil Ørnulf Basts intensjon som mulig.

- Solen og jorden er et godt eksempel på kunst som folk får oppleve på sin vei gjennom byen. Kultur skal være for alle, og vi bruker mye av fellesskapets penger på å støtte kunst og kulturliv i byen vår. Kunsten på torg og gater er tilgjengelig for alle, til og med når vi ikke oppsøker den selv. Det er skikkelig kult, sier byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal (SV).

Fakta

· Solen og jorden (1935) av Ørnulf Bast (1907-1974) er en del Oslo kommunes kunstsamling, og forvaltningsansvaret deles mellom Bymiljøetaten og Kulturetaten.

· I 1932 utlyste Den norske Amerikalinjen en konkurranse for utsmykning av Jernbanetorget. Ørnulf Bast vant konkurransen, og skulpturanlegget ble gitt som en gave til Oslo by.

· Verket symboliserer utvandringen fra Norge til Amerika. Fontenen består av et basseng i granitt på over 20 meter i diameter som omkranser en søyle med en kvinne, mann og en klodeform hvor det er gravert inn relieffer av barn og kornaks.

· Reist av Oslo kommune i 1986, men har ikke vært i drift de siste 20 årene på grunn av behov for rehabilitering.

· Rehabiliteringen er finansiert av programmet Bilfritt byliv, og har en kostnadsramme på 19 millioner kroner inkludert MVA.

· Rehabiliteringen startet november 2021 og fonteneanlegget ble ferdigstilt juni 2022. Grunnet vannmangel i Oslo i fjor, blir vannet skrudd på først i 2023.

· Fonteneanlegget har fått ny vanntilkobling, belysning og elektrisk anlegg, i tillegg er lekkasjer tettet.

· Byens øvrige fontener vil fylles med vann i løpet av våren etter å ha har vært tørrlagt to sesonger på grunn av Legionella og vannrestriksjoner.

Dronebilder
Dronebilder vil være tilgjengelige noen dager før den 5. mai. Gi beskjed til presse@bym.oslo.kommune.no dersom vi skal sende disse til deg.

Markering 5. mai kl. 12 – 13:30
Vi ønsker pressen velkommen til en markering fredag 5. mai kl. 12 på Christian Frederiks plass. Byråd for byutvikling, Hanna Marcussen, og byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, vil skru på vannet i fontenen. I tillegg vil representanter fra Kulturetaten, Bymiljøetaten og PA Entreprenør AS være tilstede. Intervjuforespørsler og deltagelse meldes til presse@bym.oslo.kommune.no senest 3. mai.

For ytterligere informasjon
Sonja Birch-Olsen, senior kommunikasjonsrådgiver, Bymiljøetaten
presse@bym.oslo.kommune.no

Stein Bjørnbekk, kommunikasjonssjef, Kulturetaten
stein.bjornbekk@kul.oslo.kommune.no

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse, samt midlertidig aktivisering i Gamle Munch på Tøyen. Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.