Minnesmerket skal plasseres på Harald Hårdrådes plass i Oslo. Foto hentet fra Google maps

Oslo kommune med minnesmerke over Ellisiv av Kyiv

Understreker de historiske båndene mellom Ukraina og Norge, sier Raymond Johansen. Prinsesse Ellisiv av Kyiv, 1025 – ca. 1067, ble Norges dronning da hennes ektemann Haralds Hardråde ble Norges konge i 1046. Nå skal det reises et minnesmerke over henne i Oslo, og kommunen inviterer kunstnere til en åpen prekvalifisering.

Ukraina og Norge har en lang historisk forbindelse

Vi er glade for at Oslo i løpet av året vil få et minnesmerke over dronning Ellisiv, sier byrådsleder Raymond Johansen. – Dette er med på å understreke og minne oss om de historiske båndene mellom Ukraina og Norge, og mellom Kyiv og Oslo. Det er også av symbolsk betydning at Ellisivs mann, kong Harald Hardråde, regnes som Oslos grunnlegger.

Byrådsleder Raymond Johansen. Foto: Sturlason

Det er Oslo kommune ved Oslo kommunes kunstsamling/Kulturetaten som sammen med Norsk Billedhuggerforening nå ønsker å løfte frem ukrainsk og norsk middelalderhistorie og den historiske forbindelsen mellom landene. Minnesmerket over Ellisiv av Kyiv vil bli plassert på Harald Hardrådes plass i Schweigaardsgate i Gamlebyen. Her står allerede en granittbauta av kong Hardråde, avduket i 1905 utført av Lars Utne. Det er Oslo kommune som bekoster etableringen av minnesmerket. Harald Hårdrådes plass forvaltes av Bydel Gamle Oslo som er ansvarlig for drift og vedlikehold. Bydelen bidrar til prosjektet med å gjøre plassen til et godt sted hvor folk ønsker å være, etter innspill fra naboer.

Norges første ikke-skandinaviske dronning

Ellisiv av Kyiv, født Elisaveta Yaroslavna, var datter av en av Europas mektigste menn - storfyrsten av Kievriket. Harald Hardråde hadde rømt utenlands etter tapet ved slaget på Stiklestad, hvor hans bror kong Olav ble drept. Her møtte han Ellisiv, og fikk avslag på giftemål av hennes far, ettersom Hardråde hverken var rik nok eller selv var konge. Syv år senere, etter å ha bygget seg opp stor rikdom, spurte han igjen om hennes hånd, og denne gang fikk han tillatelse til å gifte seg med Ellisiv, i Kyiv i dagens Ukraina. De fikk to barn sammen.

Åpen konkurranse om minnesmerket

Minnesmerket lyses ut som en åpen prekvalifisering med frist 6. mars. Tre bidrag vil så bli plukket av en jury til en lukket konkurranse med tildeling 16. mai. Avdukingen er planlagt til 15. desember 2023. Juryen består blant annet av oppnevnte fra Norsk Billedhoggerforening, Oslo kommunes kunstsamling ved Kulturetaten, Norsk Institutt for kulturminneforskning samt direktøren for Ukranian Institute i Kyiv.

Les utlysningsteksten her.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse, samt midlertidig aktivisering i Gamle Munch på Tøyen. Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.