Fire kunstnere skal konkurrere om å lage minnesmerke over Ellisiv av Kyiv

Fire kunstnere skal konkurrere om å lage minnesmerke over Ellisiv av Kyiv

– Etter en åpen prekvalifisering får nå fire kunstnere konkurrere om å utføre minnesmerket over prinsesse Ellisiv på Harald Hardrådes plass i Gamlebyen. De utvalgte er Sidsel Bonde, Petrine Vinje, Yngvar Larsen/Alvar Elias Ekhougen Larsen og Mikael Reva med teamet Mykola Kabluka/Natalia Zinchuk. Nå blir det spennende å se hvem som lager den beste skissen, sier leder for juryen Daniella van Dijk-Wennberg, avdelingsdirektør kunst i Kulturetaten, Oslo kommune.

Norsk og ukrainsk middelalderhistorie
Det har vært et ønske å løfte frem ukrainsk og norsk middelalderhistorie og den historiske forbindelsen mellom landene. Nå skal det reises et minnesmerke over prinsesse Ellisiv av Kyiv, 1025 – ca. 1067, som ble Norges dronning da hennes ektemann Harald Hardråde ble Norges konge i 1046.

Det kom inn 23 søknader til prekvalifiseringen. Kommunen inviterer de utvalgte kunstnerne videre til lukket konkurranse, og minnesmerket skal avdukes den 12. januar 2024, fortsetter van Dijk-Wennberg.

Ellisiv blir plassert sammen med Hardråde
Det er Kulturetaten ved Oslo kommunes kunstsamling, sammen med Norsk Billedhuggerforening som står bak konkurransen. Minnesmerket over Ellisiv vil bli plassert sammen med kong Hardråde av Lars Utne, som ble avduket i 1905. Det er Oslo kommune som bekoster etableringen av minnesmerket. Etter innspill fra naboer bidrar bydel Gamle Oslo til prosjektet med å gjøre plassen til et godt sted hvor folk ønsker å være.

Hardråde fikk ja til slutt
Ellisiv av Kyiv, født Elisaveta Yaroslavna, var datter av en av Europas mektigste menn - storfyrsten av Kievriket. Harald Hardråde hadde rømt utenlands etter tapet ved slaget på Stiklestad, hvor hans bror kong Olav ble drept. Her møtte han Ellisiv, og fikk avslag på giftemål av hennes far, ettersom Hardråde verken var rik nok eller selv var konge. Syv år senere, etter å ha bygget seg opp stor rikdom, spurte han igjen om hennes hånd, og denne gang fikk han tillatelse til å gifte seg med Ellisiv, i Kyiv i dagens Ukraina. De fikk to barn sammen.

Litt mer om den lukkede konkurransen
Deltakerne i den lukkede konkurransen mottar et konkurransehonorar på kr 30.000,- for utarbeidelse av en skisse som viser minnesmerket plassert på det aktuelle stedet. I den lukkede konkurransen vil juryen velge én vinner som får i oppdrag å lage minnesmerket. Kunstneren som blir tildelt oppdraget mottar et honorar og kr 350.000,- for å produsere minnesmerket.

Følgende jury var oppnevnt til å vurdere åpen prekvalifisering og konkurranse:

• Volodymyr Sheiko, Director General, Ukrainian Institute
  • Torgrim Sneve Guttormsen, (PhD) arkeolog og seniorforsker (forsker I) Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU)
  • Stian Ådlandsvik, kunstner, oppnevnt av Norsk Billedhoggerforening.
  • Viel Bjerkeset Andersen, kunstner, oppnevnt av Norsk Billedhoggerforening.
  • Daniella van Dijk-Wennberg, avdelingsdirektør Oslo kommunes kunstsamling
  • Per Gunnar Eeg-Tverbakk, seniorkonsulent/kurator, Oslo kommunes kunstsamling

Som sekretær for juryen fungerer Erik Steen, daglig leder i Norsk Billedhoggerforening. Oppdraget administreres av Norsk Billedhoggerforening på vegne av Oslo kommune, og gjennomføres i tråd med Norsk Billedhoggerforenings konkurranseregler.

Les mer på konkurransens infoside: www.norskbilledhoggerforening.no