Oslofolk er stolte av Deichman Bjørvika, som åpnet i juni. Foto: Erik Thallaug.

​Oslofolk er stolte av Deichman Bjørvika

En spørreundersøkelse viser at Oslofolk er stolte av Deichman Bjørvika, og de har et svært godt inntrykk av Deichmans biblioteker i Oslo. – Stemmer godt med hva lånerne forteller oss direkte, sier en fornøyd biblioteksjef, Knut Skansen.

65 prosent er «i stor eller noen grad» stolt over at Oslo har fått Deichman Bjørvika som nytt hovedbibliotek. Det er en kraftig økning fra undersøkelser før åpningen (i 2019 og 2018). Det viser en fersk undersøkelse blant 800 innbyggere, gjort av Respons Analyse.

Deichman sier resultatet bekrefter tilbakemeldingene fra lånere, verbalt til ansatte eller via brukeranmeldelser i sosiale medier og Google Bedrift.

- Etter åpningen i Bjørvika før sommeren har vi høstet først og fremst godord. Det er utrolig hyggelig og veldig inspirerende. Det hjelper når pågangen er stor, for det har vært travle og slitsomme dager for våre ansatte, forteller biblioteksjef Knut Skansen.

Byråd Omar Samy Gamal. De viser også at 82 prosent av de spurte har et «ganske godt» eller «svært godt» inntrykk av Deichmans biblioteker i Oslo.

- Det er en viktig ambisjon å få flere til å bruke Deichman. Tallene viser at det å satse på bibliotek over år har vært riktig, og at det nye hovedbiblioteket baner vei for nye lånere, sier byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal. - Selv om tallene er veldig gode, ser vi at også Deichman må jobbe hardt for å nå unge og folk med lav utdanning.

Det er viktig å nå ut til folk over hele byen, og kanskje særlig dem som ikke bruker biblioteket i dag, og da er det en veldig god hjelp at folk er stolte av Deichman, og nysgjerrige på hva som finnes der.

Biblioteksjef Skansen tror også flere års bevisst jobbing, som å åpne for meråpne lokalbiblioteker, nyoppussede biblioteker, barnebiblioteket Biblo Tøyen osv. nå gir gode resultater.

Biblioteksjefen ønsker seg enda flere tilbakemeldinger og oppfordrer nye og gamle lånere til å sende inn anmeldelse på Deichmans Facebooksider, Tripadvisor eller Google Bedrift.

Samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, har sett på undersøkelsen.

- Det mest imponerende er ikke at det er kjent, men at mens slike prosjekter lett får kritikk for dårlig estetikk, overskridelser og feil, ser det ut til at Deichman er tatt imot godt både som bibliotek og som en slags severdighet i byen. Jobben framover blir å la bygget fungere som bibliotek for mange. Samtidig må Deichman passe på at ikke folk rundt i Oslo får inntrykk av at hovedbiblioteket går på bekostning av de lokale bibliotekene, sier Tangen

TIL MEDIA:

• Undersøkelsen, med svarene fordelt på kjønn, alder, bosted i Oslo, yrkesstatus, utdanningsnivå, kan lastes ned og brukes. Se "Relatert media".
  • Talspersoner: Biblioteksjef Knut Skansen og byråd Omar Samy Gamal. Ta kontakt for avtale.

• Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.