Kulturbyråd Omar Samy Gamal og ny kunstdirektør i Kulturetaten er glade for at Rodin er tilbake på plass. Foto: Jørgen Rist Holmen / Oslo kommune

Rodin endelig tilbake på Solli plass etter 7 år

I dag ble Rodin-skulpturen Mannen med nøkkelen satt på plass igjen i Sommerroparken på Solli plass. Bronseskulpturen, som kom til Oslo i 1902, ble i 2015 flyttet for å bli konservert.

Kunst i byen er en viktig del av livene og hverdagen vår, og blir fort savnet når den forsvinner. Det er flott å se et kunstverk i verdensklasse fritt og åpent plassert for alle som går forbi. Å gi kunstopplevelser til alle er viktig, og vi er heldige som har så mye fin kunst på deling i Oslo, sier kulturbyråd Omar Samy Gamal.

På mandag, 19. september, blir det en offisiell markering og avduking kl. 16:00.

Endelig tilbake på Solli plass. Foto: Jørgen Rise Holmen / Oslo kommune

Over 100 år ute i vær og vind

I 2015 ble skulpturen demontert for å konserveres. Den er nå påført flere lag med beskyttende voks på overflaten for å hindre nedbryting av bronsen. Da skulpturen ble undersøkt og konservert, ble det samtidig lagt planer om å oppgradere Sommerroparken. Det ble derfor bestemt å vente med å montere skulpturen tilbake før plassen sto ferdig.

Skulpturen får kjærlighet etter mange år utendørs. Foto: Lily Vikki

Hvordan havnet den i Oslo?

August Rodins bronseskulptur av Jean d'Air, som på norsk har fått navnet Mannen med nøkkelener en av få Rodin-skulpturer som finnes i Norge. Det var den norske maleren Johan Fredrik (Frits) Thaulow som gav skulpturen til Oslo. Han var en god venn av August Rodin, og da han bodde i Paris så han en gipsmodell av skulpturen på besøk i Rodins atelier. Den franske skulpturen skapte mye debatt i Oslo, den gang Kristiania, før den ble installert. Flere mente at utenlandske skulpturer ikke burde pryde offentlige steder i byen. 20. august 1902 ble den avduket på Solli plass. Siden da har skulpturen blitt et kjent monument som mange har blitt glade i.

Dette er et av hovedverkene i Oslo kommunes kunstsamling. Skulpturen er laget av en av vår tids kanskje mest betydningsfulle billedhugger. Det er fantastisk å se den tilbake, og nå nærmere publikum, sier avdelingsdirektør for Oslo kommunes kunstsamling i Kulturetaten, Daniella van Dijk-Wennberg, og fortsetter:

Når den nå har kommet tilbake er sokkelen senket ned i bakken og skulpturen kommer mer til sin rett. Det var Rodin sitt ønske at skulpturen skulle plasseres i høyde med publikum, og ikke opphøyet på en sokkel.

Det var stor interesse under avdukingen i 1902. Foto: Vilhelm Haffner, Oslo Museum

Om Mannen med nøkkelen og skulpturgruppen Borgerne i Calais

Bronseskulpturen som nå er tilbake på Solli plass er den aller første avstøpningen av Mannen med nøkkelen. Den er 1 av 13 versjoner. Skulpturen er en av seks figurer som danner skulpturgruppen Borgerne fra Calais som Rodin utviklet på i perioden 1884-86. Et monument til minne om seks borgerne som i 1347 tilbød seg å ofre livet for å redde innbyggerne i byen under hundreårskrigen mot England.

Da den franske byen ble beleiret av engelskmennene, førte det til hungersnød i byen. Den engelske kongen ville spare byen og befolkningen hvis seks ledende borgere av Calais sto frem, villige til å ofre livene sine og avlevere bynøkkelen. Major Jean d' Aire (Mannen med nøklene) bærer nøklene til byen, som han vil gi til kongen av England som et tegn på lydighet. De skulle komme ut av byen barføtt med rep rundt halsen. Det er dette øyeblikket Rodin beskriver i skulpturgruppen. Mennesker med angst og fortvilelse, vel vitende om at de snart skal møte døden.

Fra utstillingen Det felles eide på Kunstnernes Hus i 2018. Foto: Werner Zellien

Oppgradering av Sommerroparken

I forbindelse med ombygging av Gamle Oslo Lysverker i Sommerrogata er Sommerroparken betydelig oppgradert. Kulturetaten har samarbeidet med byggherre (v/Aspelin Ramm og deres prosjekteringsteam) om utforming av plassen rundt skulpturen. Sokkelen er gravd ned i bakken og bevart for ettertiden. Videre har skulpturen fått et beskyttende smijernsgjerde rundt. Den nye plassen er tilrettelagt for universell utforming og bedre tilkomst. Skulpturen står på sin opprinnelige plass, den er kun flyttet ca. 30 cm bakover, der den ble avduket i 1902.

Gjennom utvikling av Sommerrokvartalet har vi bevart og skaper ny historie i området, åpnet opp for allmennheten og gitt et aktivt område en betydelig oppgradering. Vi håper nabolaget og besøkende får stor glede av Sommerroparken i fremtiden, sier Gunnar Bøyum, administrerende direktør i Aspelin Ramm.

Skulpturen monteres på plass igjen. Foto: Jørgen Rist Holmen / Oslo kommune

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.