Få med deg Pinocchio av Det Norske Teatret på Rommen Scene i høst. Foto: Det Norske Teatret

Spennende høsttilbud på Rommen Scene i Groruddalen

Denne høstens forestillinger er allerede godt i gang på Rommen Scene. Her kan du blant annet oppleve teatersuksessen Tante Ulrikkes vei, høstens nye store produksjon Pinocchio og dans fra alle verdenshjørner. Det foregår også et regiprosjekt, Spire, som skal løfte frem unge kvinnelige regi-spirer med minoritetsbakgrunn.

Scenen vår skal fortelle historier innbyggerne kan kjenne seg igjen i. Vi vil være med på å vise frem Groruddalskulturen og være med å uttrykke Groruddalens identitet. Vi ønsker også å nå nye publikummere i lokalmiljøet som ikke aktivt oppsøker kulturtilbud andre steder, sier Åsne Lian Sinnes, daglig leder på Rommen Scene.

Samarbeid med Det Norske Teatret og Dansens Hus

Det Norske Teatret har satt opp teaterforestillinger på Rommen Scene siden 2019. De har forestillinger for alle aldersgrupper, men ønsker spesielt å nå barn, unge og unge voksne i Groruddalen. Den nye oppsetningen Pinocchio er for unge fra 12 år og oppover, en målgruppe man kanskje ikke ser så mye til i teatrene. I høst fortsetter Spire-prosjektet som ble satt i gang våren 2022.

Det er ingen løyndom at kvinnelege regissørar er mangelvare i teateret. Det er heller inga stor overrasking at kvinner med minoritetsbakgrunn faktisk omtrent ikkje eksisterer i norsk teaterhistorie. Dette vil Det Norske Teatret gjere noko med gjennom regiprosjektet Spire, sier Belinda Braza, kunstnerisk leder ved Det Norske Teatrets avdeling i Groruddalen.

Samarbeidet med Dansens Hus startet i 2021. Siden da har de fylt scenen med profesjonelle dansere fra både inn- og utland og innenfor en rekke ulike dansesjangere.

Dansens Hus ønsker at vårt publikum speiler befolkningen, og samarbeidet med Rommen Scene er et av tiltakene vi har gjort for å kunne nå de som ikke bor i det sentrale Oslo. Vi viser forestillinger for familier og for barn og unge, og vet at det også er mange danseglade ungdommer i denne delen av byen som vi håper å kunne treffe. Vi tilbyr danseopplevelser av ypperste kvalitet som beveger kropp og sjel, sier Zezé Kolstad, prosjektleder ved Dansens Hus.

Fra Dansens Hus sin forestilling Jazz ain´t nothing but soul av Tabanka Dance Ensamble, tidligere i år. Foto: Tale Hendnes.

– Det er viktig for oss at huset skal kunne brukes av flere aktører

Rommen Scene får også besøk av flere andre kulturaktører, både profesjonelle, frie grupper og frivilligheten. Brageteatret, Toni Usman Produksjoner, Unge Viken Teater, Indian Rythms og Bunnyhead Productions er noen av de du kan møte på Rommen Scene i høst.

Det er viktig for oss at huset brukes av mange ulike aktører slik at scenen vår tilbyr et kulturmangfold, og at det er åpent for frivilligheten. Vi har blant annet en dansesal som lånes ut gratis til ulike grupper med kulturtilbud for barn og unge. Vi jobber også for at ungdomsgrupper skal bruke øvingslokalene våre fremover, sier Lian Sinnes.

Tilsynsvakt Murali ønsker deg velkommen til Rommen Scene. Foto: Anne Valeur.

Om Rommen Scene

Rommen Scene åpnet i 2010, og har siden vært en aktiv formidler av kulturopplevelser i Groruddalen. Scenen er en profesjonell scene som huser både lokale talenter og profesjonelle utøvere innen et bredt kulturuttrykk. Rommen en del av Kulturetaten i Oslo kommune.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.