Det Norske Teateret har hatt stor suksess med sine teaterforestillinger på Rommen Scene. Nå fortsetter samarbeidet med Rommen Scene, fordi regjeringen sikrer midler i statsbudsjettet. Daglig leder Åsne Sinnes på Rommen Scene er strålende fornøyd!

Rommen scene fortsetter samarbeidet med Det Norske Teatret

– Det er fantastisk at samarbeidet mellom Det Norske Teateret og Rommen Scene er sikret i mange år fremover, sier daglig leder Åsne Lian Sinnes på Rommen Scene.

I regjeringens forslag til statsbudsjett, som ble offentliggjort 6. oktober, er det øremerket en fast post til Det Norske Teateret, dette betyr at de vil sette opp forestillinger på Rommen Scene i Groruddalen også i årene fremover.

Når ut til et stort publikum
Det Norske Teatret og Rommen Scene har samarbeidet siden 2019. «Tante Ulrikkes vei» basert på Zeshan Shakars bok og «Blokk til blokk» av Don Martin, er to eksempler på forestillinger med premiere på Rommen Scene, som har hatt enorm suksess langt utenfor Groruddalens grenser.

– Flere av Det Norske Teatrets forestillinger som er satt opp på Rommen Scene, handler på ulikt vis om det å vokse opp i Groruddalen. Det passer godt inn i Rommen Scenes visjon om å være en scene som innbyggerne kan speile seg i, og som tilbyr lokalbefolkningen kunst og kultur med høy kunstnerisk kvalitet. Vi er opptatt av å løfte Groruddalskulturen, fortelle historier fra Groruddalen og være med å uttrykke Groruddalens identitet, sier hun.

Sinnes fremhever at Rommen Scene tilbyr en bredde av kulturaktiviteter til lokalsamfunnet i Groruddalens bydeler som Grorud, Stovner, Alna og Bjerke med rundt 140 000 innbyggere.

– Vi har blant annet samarbeid med Dansens hus, Det Norske Kammerorkester, Unge Viken Teater og flere frivillige grupper hvor vi tilbyr ulike aktiviteter for barn og unge. For eksempel har vi startet opp en filmklubb. Vi har også en preproduksjonssal som lånes ut til dansegrupper, teatergrupper og musikere. Vi er ikke bare et visningssted, men et kulturhus for alle aldersgrupper, med særlig fokus på barn og unge, sier hun.

Nye Voldsløkka scene, med Rommen som forbilde
I oktober åpner også Voldsløkka Scene i bydel Sagene i Oslo.

– Voldsløkka Scene har Rommen som modell. Voldsløkka vil også inkludere lokalmiljøet i høy grad, og sørge for å ha en bredde i tilbudet både fra fritidskulturlivet og profesjonelle, sier Sinnes, som er Kulturetatens leder både på Rommen- og Voldsløkka Scene.

"Er mikrofonen min på?"
Neste forestilling fra Det Norske Teateret på Rommen Scene er "Er mikrofonen min på?" med premiere torsdag 26. oktober. Stykket handler om en gruppe ungdommer som er opptatt av klimaspørsmål, hvor de tar oppgjør med tidligere generasjoner.

Noe av det som skjer på Rommen scene i høst:

Mandager kl. 17:30–19:30:
«Rebell»
Det Norske Teateret har kurs for ungdom 11–14 år. Åpent for alle – kom som du er. Gratis.

Tirsdag 17. oktober – premiere:
«Looking Glass» – CODA Oslo International Dance Festival
Danseforestilling med profesjonelle dansere og lokal ungdom. Koreograf Yasmin Roskva Andersen.

Lørdag 21. oktober:
Tamil Sangam
44-års arrangement NTS (Norway Tamil Sangam, Norsk tamilsk forening).

Torsdag 26. oktober – premiere:
«Er mikrofonen min på?» – Det Norske Teateret
Om unge mennesker som vil bli hørt om klimaendringene – før det er for sent.

Søndag 5. november:
Youth Unison: Trial Version kl. 14 og 17
En teaterforestilling på persisk (tekstet på engelsk) om et dystopisk samfunn.

Onsdag 22. november – premiere:
«Laika – Underveis»
En energisk danseteaterforestilling som skal vise at folk er viktigere enn et flott hus. Noen føler seg hjemme overalt, andre virrer hit og dit for å finne et sted de kan kalle sitt. Men hva er egentlig et hjem?

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.