Illustrasjon: Marte Velde Koslung, Kulturetaten

Tilskudd til barne- og ungdomsorganisasjoner

Kulturetaten har gjennomgått søknadene fra alle de politiske ungdomsorganisasjonene og vedtak fattet i tidsrommet 2017 – 2020. Gjennomgangen viser at flere vedtak er feil, og at flere politiske organisasjoner derfor har fått utbetalt penger på feilaktig grunnlag. Når det gjelder konsekvensene av de feilaktige vedtakene har Kulturetaten gjort en grundig vurdering og konkludert med at det ikke kreves tilbakebetaling fra noen av organisasjonene. Vurderingen er gjort på bakgrunn av flere relevante hensyn.

– I vurderingen av denne saken har vi vektlagt hensynet til at organisasjonene har innrettet seg etter vedtakene og tiden som har gått siden vedtakene ble fattet. I noen av tilfellene er det også gitt riktige opplysninger til Kulturetaten, og feilen ligger i søknadsbehandlingen hos etaten. Når det gjelder tilfellene hvor feil tall har blitt meldt inn, har vi ikke kunne konstatere at noen av organisasjonene har handlet i ond tro, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

Stein Slyngstad. Foto: Alv H. Gustavsen, Kulturetaten, Oslo kommune

Årets tildeling er nå vedtatt. Etaten har tatt høyde for problemstillingene som har dukket opp i denne saken i gjennomgangen av årets søknader, noe som fører til at enkelte organisasjoner som tidligere har fått penger på feil grunnlag ikke vil få tilskudd i år.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.