Bård Breivik i selvportrettet: "Bård Breivik"

Trippelåpning 3. juni på Gamle Munch - museet fylles igjen med kunst.

Lørdag 3. juni åpner tre utstillinger på Gamle Munch med skulpturer, fotografier, tresnitt og håndtegninger av etablerte norske kunstnere. I utstillingen «Bård Breivik – Et oppgjør» vises et utvalg av Bård Breiviks kunst, kunstnerparet Hanne Borchgrevink og Tore Hansen har sin første utstilling sammen siden 1985 og Inger Johanne Nygren stiller ut sine blyanttegninger.

- Visjonen for Gamle Munch er å skape en åpen, inspirerende, inkluderende og mangfoldig kulturarena sammen med byens små og store kulturaktører, sier Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Bård Breivik – Et oppgjør

Bård Breivik (1948-2016) var en av Norges mest profilerte billedhuggere med et rikt og variert kunstnerskap som inkluderer flere offentlige skulpturer og utsmykninger i stein og metall, blant annet prosjektet Citadel på Skøyen i Oslo og Torgalmenningen i Bergen.

Kurator for prosjektet på Gamle Munch er tidligere direktør for Nasjonalmuseet Sune Nordgren. Utstillingen har som mål å vise bredden i Breiviks kunstnerskap og inneholder fotoserien War Paint, elementer fra Breiviks kjente figurserier som båt-serien, åreserien og andre veggbaserte og frittstående skulpturer i stål og lakk.

Utstillingen åpner en uke før den offisielle åpningen av Bård Breiviks skulpturpark på Klosterenga 10. juni. Klosterenga Skulpturpark strekker seg fra Grønlandsleiret til Galgeberg, og med gåavstand til Gamle Munch er det planlagt omvisninger og diverse arrangementer både i parken og på Gamle Munchmuseet.

Hanne Borchgrevink og Tore Hansens bilder (Kreditering)
Hanne Borchgrevink og Tore Hansens "To bilder i skogen" (Foto: Oslo kommune)

Hanne Borchgrevink og Tore Hansen

Denne utstillingen på Gamle Munch er den første store presentasjonen Hanne Borchgrevink og Tore Hansen har hatt sammen siden de delte en overlyssal på Kunstnernes Hus i 1985. Kunstnerparet har levd med og diskutert hverandres bilder i årevis, og nå får vi en ny unik mulighet til å utforske kunstnernes ulikheter og likheter. Hanne Borchgrevinks hovedmotiv er hus i en abstrahert form. Hun vil, ved å vise mange varianter av samme motiv, synliggjøre hvordan små ulikheter i form og farge gir forskjellige visuelle virkninger og opplevelser.

Tore Hansen tar ofte utgangspunkt i sine skogfinske røtter. Han forsøker i et forenklet formspråk å lage et avtrykk som tilsvarer vår indre forestilling om begrepene; altså grunnideen om dyret, treet og vandreren. Utstillingen vil inneholde tresnitt, maleri og treskulptur.

Håndtegning av Inger Johanne Nygren (Kreditering)
Håndtegning på staffeli av Inger Johanne Nygren (Foto: Oslo kommune)

En blyant er en blyant er en blyant

Håndtegninger av Inger Johanne Nygren stilles ut i prosjektrommet på Gamle Munch. En serie på 28 blyantstumper er tegnet i kull, og de fleste av disse tegningene blir vist på en stuntutstilling i Prosjektrommet i Gamle Munch. Under åpningsmarkeringen blir det danseimprovisasjon av Hayder Jumaah kl 13.

Utstillerne, Bård Breiviks kunststyre i sal A, Hanne Borchgrevink og Tore Hansen i sal B, har blitt tildelt salene gjennom kulturetatens utlysningsprosess. Kulturetaten samarbeider med Oslobygg KF, Bydel Gamle Oslo og Deichman for å sikre midlertidig aktivitet på Gamle Munch.

Kommende ukers program på Gamle Munch

Lørdag 3. juni: Trippel utstillingsåpning på Gamle Munch!

Huset fylles med skulpturer, fotografier, tresnitt, håndtegninger og blyantstumper av etablerte norske kunstnere;

11:00 åpent i Gamle Munch Kaffebar

13:00 Inger Johanne Nygren, prosjektrommet

13:30 Hanne Borchgrevink og Tore Hansen, Sal B

14:00 Bård Breivik – Et oppgjør, Sal A

Det blir musikkinnslag, opplesning, taler og god stemning. Kom og se stor kunst innta Gamle Munch på ny!

Søndag 4. juni: Knut Reiersrud konsert

Mandag 5. juni:Lansering av stiftelsen bydelsmødre i bydel gamle Oslo

Onsdag 7. juni:Fabelflakserne og miniøya, gratis utendørs forestilling for barn

Fredag 9. juni: Oslo kulturskole avdeling for visuell kunst sommerutstilling