– Huset har både små og store aktører, og har blitt et unikt sted som skiller seg ut fra de større kunst- og kulturinstitusjonene. Prosjektet har vært i en rivende utvikling, med aktiviteter som har skapt stor publikumsinteresse. Foto: Ilse S.Hviding

Disse får lokaler på Gamle Munch

– Det har vært kjempestor interesse for å få lokaler på Gamle Munch i 2024, og en betraktelig økning i søkermassen. Målet har vært å skape et møtested for kreativitet, kunst og kultur for nærmiljøet og resten av byen. Det er morsomt at dette har blitt så populært, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

Gamle Munch er et pilotprosjekt for perioden 2022-2025 som tester ut ny bruk av det tidligere Munchmuseet på Tøyen. Før jul ble det lyst ut lokaler til gjennomføring av nabolagsaktiviteter, kunst-, kulturaktiviteter og kontorplasser.

– Vi skal så langt vi kan sørge for at byggene våre ikke står tomme. Det gleder meg at Gamle Munch på nytt fylles med et bredt spekter av kulturaktiviteter. Det er bra for lokalmiljøet på Tøyen og ikke minst for barn og unge i området, sier Anita Leirvik North (H), kulturbyråd i Oslo.

Mangfold og bredde viktig
I behandlingen av søknadene ble det lagt vekt på bredde i sammensetning av aktiviteter og hvordan de passer inn i lokalene for å kunne tilby et rikt og mangfoldig program.

– Huset har både små og store aktører, og har blitt et unikt sted som skiller seg ut fra de større kunst- og kulturinstitusjonene. Prosjektet har vært i en rivende utvikling, med aktiviteter som har skapt stor publikumsinteresse. Det siste året har også Oslo kommunes kunstsamling flyttet inn, fortsetter Slyngstad.

Aktiviteter innen kunst - og kultur, tilknytning til lokalmiljøet, gratistilbud, lav pris for deltakelse, tilbud som er åpne og inkluderende samt tilbud for barn og unge har blitt prioritert. Hver søknad ble vurdert opp mot overordnede krav, prioriteringer og informasjon oppgitt per kategori.

Følgende søkere tildeles lokaler:

Gamle Munch Kunsthall
Foreningen Kroloftet, Antirasistisk senter, Liv Mette Larsen, Eide publisering, Kunst i skolen, Maja Ja Jansen, Fototjenester Ken Opprann, Harald Markus Brendmoe, Komon AS, Maria Elena Vigesaa, Forbundet Frie Fotografer, Pride art, Street Art Oslo AS, Div-Collective AS, Vega Drake Carlsson, Kunstner Sonja Krohn, Zoomroom AS, Peik Alias G. Greaker kunst og design.

Gamle Munch Scene
Stiftelsen Tekstlab, Opera til folket, Voxlab, Tøyenkoret, Natasha Barrett, Alice Slyngstad, A.D. Erdal, Døgnfluer, Marte Reithaug Sterud, Stiftelsen Ultima Oslo Contemporary Music Festival, Coast Contemporary Tanja Eli Sæter, Ny musikk, Pachama Frivillig!, Oslo teatersenter, Foreningen Oslo Sinfonietta og Cikada, Stiftelsen Verdensteatret, Ny musikk, Internasjonal helse- og sosialgruppe (IHSG).

Gamle Munch Nabolab
Kultur i Gamle Oslo AS, Tøyen legoklubb.

Gamle Munch Kontorfellesskap
Kunstavisen AS, Mindre Film AS, Elisabeth C Gmeiner, Rasa teater, Al-Azzawi film, Stiftelsen tekstlab, Cathrine Maske, Stiftelsen fortellersentrum - Fortellerfestivalen, Marte Røyeng, Embla Åslein, Purple Dragons Collaborative Tales AS, Company B. Valiente, Toni Usman produksjoner, Døgnfluer, Simen Formo Hay regissør og produsent, Tøyen sportsklubb, XMunchX, Relove, Tøyen Unlimited.

Flere aktuelle kandidater
Søkerne som har blitt innstilt, er aktører som etter tildelingsutvalgets vurdering best oppfyller de overordnede målene for aktiviseringen av Gamle Munch i 2024. Det er flere gode søkere som tilfredsstiller kravene, men som allikevel får avslag. Noen søkere som har fått avslag er innstilt som reservekandidater, disse vil få tilbudet hvis ikke tildelte aksepterer innen 08.03.2024.

– Med mål om å huse ulike aktiviteter med forskjellige behov knyttet til alt fra lyd, lys og publikumstilgang, har vi gjort oss mange erfaringer. Etter at Munchs «Skrik» og «Madonna» ble ranet i 2004 ble bygget mer som et fort, med større grep knyttet til sikkerhet. Nå arbeider vi for å tilgjengeliggjøre flere rom slik at så mange som mulig kan ha glede av å bruke huset, sier hussjef Linn Meyer Kongshavn som gleder seg til å ønske de nye aktørene velkommen.

Les mer om tildelingen