Mandag 13. juni kommer et knippe verdenskjente forfattere til Deichman.

Verdenskjente forfattere til Deichman

Mandag 13. juni samler Deichman Bjørvika et knippe verdenskjente forfattere i forbindelse med åpningen av Framtidsbibliotekets stillerom i femte etasje. Symposiet mandag 13. juni er åpent for alle, og vil også bli strømmet slik at du kan følge samtalene over nettet.

Symposiet er gratis og for alle, men krever billett. Symposiet blir også strømmet på Deichman Bjørvikas Facebookside

Flere av våre verdenskjente forfattere kommer for å delta i samtaler om temaet Naturen og Tiden: Kunstneren Katie Paterson og Future Library-forfatterne David Mitchell, Sjón og Tsitsi Dangarembga. I tillegg deltar den amerikanske poeten og kunstneren Kenneth Goldsmith, forfatteren Panashe Chigumadzi og professor i litteratur ved Universitetet i Edinburgh, David Farrier. Artisten Niilas bidrar med musikk.

Naturen og tiden er tett knyttet sammen, både i kunstprosjektet Framtidsbiblioteket, men også i litteraturen. Hva betyr naturen og tiden for disse forfatterne?

Forfatterne lovpriser den skotske kunstneren Katie Patersons Future Library (Framtidsbiblioteket). Margaret Atwood var den første som leverte manuskript, som nå skal få hvile i stillerommet fram til år 2114.

- Vil det være et "Norge" da? Vil det være "skog" i verden da? Vil det være "biblioteker" da? Det er mitt håp å tro at disse elementene fortsatt eksisterer om 100 år, tross klimaendringer, økende havnivå, globale pandemier og andre trusler som skaper uro i sinne våre i dag, sa Atwood i skogen i Nordmarka 2014.

Stillerommet åpnes søndag 12. juni

Symposiet holdes i forbindelse med at Deichman Bjørvika får enda en attraksjon; det fantastiske stillerommet Future Library/Framtidsbiblioteket i femte etasje. Åpningen av rommet er en viktig milepæl i kunstprosjektet Future Library. De siste års Future Library-forfattere, Karl Ove Knausgård (2019), Ocean Vuong (2020) og Tsitsi Dangarembga (2021), vil være tilstede etter at de tidligere på dagen har vært i skogen i Nordmarka og overlevert sine manuskripter. Forfatterne Sjón (2016) og David Mitchell (2015), som begge har levert manuskripter tidligere, vil også være tilstede ved åpningen av rommet.

Det vakre rommet er bygget av furutrær fra Nordmarka. Stillerommet er hvilestedet for manuskriptene som verdenskjente forfattere har og skal levere fram til år 2114. Manuskriptene legges i små skuffer som kan ses, men ingen får lese tekstene før de trykkes på papir fra trærne som nå vokser seg store i Nordmarka.

- Jeg håper bibliotekets besøkende vil ta seg tid til å finne roen i stillerommet, tenke på begrepene "tid" og "framtiden" og bruke stillerommet som sin egen indre hage, sa forfatteren Elif Shafak (2018) da hun overleverte manuskriptet i Nordmarka.

Stillerommet er en del av Future Library-kunstprosjektet. Rommet er designet av kunstneren Katie Paterson og arkitektene Lundhagem og Atelier Oslo (som også tegnet Deichman Bjørvika). Stillerommet åpner for publikum søndag 12. juni. Det er gratis for alle å gå inn (begrenset antall samtidig på grunn av størrelsen).

- Stillerommet er del av et fabelaktig kunstverk. Hvert øker Framtidsbibliotekets samling i stillerommet med ett verk. Vi er stolte og glade for samarbeidet med Future Library. Som bibliotek er det jo jobben vår å ta vare på litteraturen og å fremme kunst og kultur, sier Merete Lie, avdelingsdirektør for Deichman Bjørvika. Hun er fra i år med i styret for stiftelsen Future Library.

Stillerommet:

Kunstner: Katie Paterson.
Arkitekter: Atelier Oslo and Lund Hagem
Utforming av trevirket og hovedentreprenør: Timber AS
Grunnarbeid med trevirket: Svenneby Sag og Høvleri AS
Lys: Concept Design AS
Glass: Magnor Glassverk AS
Manuskriptskuffer: Bosvik AS
Prosjektledelse: Bjørvika Utvikling

Flere sitater fra alle deltakende forfattere og Katie Paterson finner du i dokumentet Sitater om Future Library.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.