Anne-Karin Furunes (f. 1961) er kjent for sine perforerte lerreter og portretter, og utstillingen "På besøk" er en videreføring av hennes kunstneriske virksomhet. Utstillingen viser Furunes portretter av ukjente mennesker. Foto: Jean-Baptise Beranger

Vigelandmuseet: Sniktitt på museets utstillingsprogram for 2024

Programmet åpner med en separatutstilling av Anne-Karin Furunes i februar. – Vi ser frem til et spennende og variert kunstår, og gleder oss til å ta deg imot på museet, sier Jeanette U. Stabenfeldt, kurator formidling ved Vigelandmuseet.

Utstillingen På besøk viser Furunes portretter av ukjente mennesker. I sin monumentale form vil arbeidene trekkes ut i rommet og dermed fremstå som en krysning av bilde og skulptur. Med sin bakgrunn som arkitekt, vil Furunes’ arbeider gå i dialog med museumsbygningen og utfordre betrakteren både visuelt og formalt.

Gjennom sommeren markeres Oslo byjubileum med utstillingen “Hjemmet som kunstverk”, en utstilling som gir et unikt innblikk i Gustav Vigelands kunstnerhjem. Året avsluttes med en separatutstilling av Åsne Kummeneje Mellem.

8.2.-19.5.24 | Anne-Karin Furunes “På besøk”

6.6.-15.9.24 | Oslo byjubileum “Gustav Vigeland. Hjemmet som kunstverk”

26.09.24 - 19.1.25 | Åsne Kummeneje Mellem “(Sinne) Käsin”

Dette, og mer til, kan du glede deg til i 2024!

Finn alle Vigelandmuseets aktiviteter og arrangementer i kalenderen, og hold deg oppdatert ved å melde deg på museets nyhetsbrev.

Regions

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse, samt midlertidig aktivisering i Gamle Munch på Tøyen. Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.