Pressemelding: Kulturen skal krydre Sykkel-VM i Bergen

Under Sykkel-VM i september vil Bergen syde av ulike kulturinnslag fra scener og i gatene.
Her kommer de første smakebitene av programmet.

- Sykkel-VM er først og fremst et idrettsarrangement, og syklistene skal være i fokus. Men vi vil også krydre byen med et mylder av ulike kulturelle innslag, sier Øyvind Storheim, daglig leder i Kulturoperatørene og Sølvi Ones, daglig leder i Unison. - Målet er at byen skal syde av aktivitet og begeistring, og glede både bergensere og tilreisende.

Det uventede er en viktig del av kulturtilbudet under mesterskapet, og publikum skal aldri helt vite hvor ting kan poppe opp. Kulturopplevelsene vil skje fra scenen, men også der folk befinner seg i byrommet og langs løypen. Plutselig kan musikere fra Bergen Filharmoniske Orkester spille opp fra en spesialbygget rickshaw - eller streetdance-gruppen Shang dukker opp i løypetraséen, sammen med lekende BMX-syklister.

Mye kultur å glede seg til

Det er planlagt mange spennende aktiviteter under Sykkel-VM. Den bergensbaserte gatekunstneren AFK skal male et stort veggbilde som vil bli svært synlig i traséen.

- AFK vil skape et oppsiktsvekkende verk med garantert hakeslepp-faktor, så vi får bare håpe at det ikke fører til et massevelt underveis, sier Petter Nord, som er produsent for kunstneren.

Langs turstien ved Fløibanen vil publikum oppdage at trærne er kledd inn med fargerike leggvarmere. Her kan også alle som vil være med og skape dette kunstprosjektet sammen med kunstneren. En av kveldene under arrangementet vil det bli Bike-In på USF Verftet. Her kan man rett og slett sykle på utendørs kino med utvidet sykkelparkering.

Daglige konserter på Torgallmenningen

Medaljeseremoniene under Sykkel-VM vil foregå på hovedscenen på Torgallmenningen. Torgallmenningen blir byens hjerte på kveldstid, og hver kveld, like etter at de edle metallene har blitt utdelt, blir det gratiskonserter med en rekke artister. En kveld får publikum oppleve Jan Eggum med Oslo Strings, og en annen kveld er det Sjøforsvarets Musikkorps som byr på klassiske perler, sammen med solister. Det blir også en stor allsang-konsert, med kjente slagere fra inn- og utland. I samarbeid med Vill Vill Vest og BRAK får byens unge musikere vist seg fram på scenen i løpet av mesterskapet. Både åpningsseremonien og avslutningsseremonien vil også finne sted på Torgallmenningen.

Stor aktivitet i samarbeidskommunene

Også i samarbeidskommunene blir det stor aktivitet de dagene rittene pågår her. På Askøy skal askøyværingene gjenskape Norgeshistoriens største sjøslag, og i Øygarden blir det blant annet bru-dans, strikkhopping og sykkelsymfoni. I Fjell kommune planlegges det blant mye annet en spektakulær lysinstallasjon, der to radarkupler skal lyssettes av kunstneren Birk Nygaard.

- Vi er veldig fornøyd med det arbeidet Kulturoperatørene og Unison har gjort, sier Helge Stormoen, arrangementssjef i Bergen2017. - Vi har hatt et flott samarbeid mellom VM-organisasjonen, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. Programmet som det legges opp til er spennende og viser både spiss og bredde i kulturbyen Bergen og i omegnskommunene.

Det komplette kulturprogrammet legges ut i august.

KONTAKTLISTE:

Helge Stormoen, arrangementssjef Bergen 2017, mobil 941 10 000
helge.stormoen@bergen2017.no

Øyvind Storheim, daglig leder Kulturoperatørene, mobil 922 54 192
oyvind@kulturoperatorene.no

Gunnar Brynjulfsen kultursjef Askøy kommune, mobil 970 51 746
gunnar.brynjulfsen@askoy.kommune.no

Christel Møvik-Olsen kulturleder Øygarden kommune, mobil 986 37 225
chmo@oygarden.kommune.no,

Lennart Fjell kultursjef Fjell kommune, mobil 954 28 703
lennart.fjell@fjell.kommune.no

• Event

• unison
  • bergen kommune
  • tour de france
  • sykkel-vm
  • bergen2017
  • kulturoperatørene

Kulturoperatørene er en av vestlandets fremste totalleverandører av arrangements og produsenttjenester til kulturbransjen. Dette inkluderer konserter, teaterproduksjoner, turneer og et bredt spekter av events.

I tillegg jobber Kulturoperatørene fast med noen artister, og har management for disse.

Øyvind Storheim

Pressekontakt Daglig Leder / Partner Generelle pressehenvendelser, organisasjon, prosjekter og artister +4792254192

Ingunn Ek

Pressekontakt Prosjektleder / Partner Prosjekter og artister +4791607866