Hjernens helse på dagsorden

Hjernens helse på dagsorden

Mandag åpnet Nevrodagene, i regi av Norsk nevrologisk forening. Under arrangementet vil det presenteres ny kunnskap om alt fra proffboksingens skadevirkninger på hjernen til narkolepsi.

- Hjernen er ikke alene, så lenge nevrologer finnes, sa Jana Midelfart Hoff, nestleder i Norsk nevrologisk forening, da hun mandag formiddag åpnet Nevrodagene.

Dette årlige arrangementet er den eneste nasjonale, uavhengige fagkongressen der ny kunnskap om alle hjernesykdommer formidles mellom norske hjernespesialister. Under kongressen, som finner sted fra 10. til 14. mars i Oslo, vil nesten samtlige av landets nevrologer være til stede.

Proffboksing

Et av temaene som skal belyses under Nevrodagene er hjerneskader ved proffboksing. Temaet har blitt aktualisert den siste tiden ved å være gjenstand for høypolitisk debatt. Overlege Ingunn Rise Kirkeby presenterer ny innsikt om hjerneskader som følge av proffboksing.

Deltakerne vil også høre flere holde foredrag om hodepine og migrene. Lege Kjersti Grøtta Vestvik foreleser om menstruelle versus ikke-menstruelle migreneanfall. Lege Mette Bergum vil ta for seg hodepine i sitt foredrag « Hodepine – så enkelt, men så vanskelig».

Utdeling av forskningsstipend innen MS

Norge er blant de ti landene i verden med høyest forekomst av multippel sklerose (MS). Lege Lars Bø foreleser om hva som er nytt innen MS-behandling. Et av foredragene tar også opp hvor vidt miljøeksponeringer i barndommen påvirker risiko for multippel sklerose. Et annet ser på forekomst av MS hos innvandrergrupper i Norge. Et tredje handler om multippel sklerose og parkinsonisme hos samme pasient, skyldes det tilfeldig dobbeltdiagnose eller er det en årsakssammenheng?

Mandag vil også Novartis’ forskningsstipend innen MS deles ut. Støtten går til å finansiere forskningsprosjekter og forskningsopphold i utlandet etter avlagt doktorgrad. Formålet er å fremme norsk forskning innenfor området multippel sklerose. Beslutningen om hvem som tildeles stipend tas av en komité utnevnt av styret i Norsk nevrologisk forening.

Årets program for Nevrodagene er tilgjengelig via denne lenken.