Krever krafttak for moderne IKT-løsning

Krever krafttak for moderne IKT-løsning

Legeforeningen etterlyste bedre finansiering, sterkere overordnet styring og involvering av klinikere under høringen om elektronisk meldingsutveksling i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

-Funnene i undersøkelsen stemmer med vår virkelighetsoppfatning og med tilbakemeldingene vi får fra legene. Myndighetene må sette sterkere krav til leverandørenes løsninger og bidra til finansiering av utviklingsarbeidet hos leverandøren og brukerne, sier leder for Legeforeningens IT-utvalg og delegasjonsleder Kjartan Olafsson.

Fortsatt mye papir

Bakgrunnen for høringen var Riksrevisjonens rapport om elektronisk meldingsutveksling i helse- og omsorgssektoren. I rapporten avdekker Riksrevisjonen at meldingsutveksling mellom helseforetak, kommuner og legekontor fortsatt kjennetegnes ved mye bruk av papir. Rapporten dokumenterer også klare svakheter ved Helse- og omsorgsdepartementets planlegging og styring i arbeidet med meldingsutveksling i helsesektoren.

I tillegg til Kjartan Olafsson, representerte Petter Hurlen og Jan Emil Kristoffersen Legeforeningen i høringen. Hurlen er medlem i IT-utvalget og Kristoffersen er fagsjef i medisinsk fagavdeling i sekretariatet. De tre representantene har alle lang klinisk erfaring og vet hvor «skoen trykker» i utviklingsarbeidet med elektronisk meldingsutveksling.

Legeforeningen deltok i høringen med Sykepleierforbundet. Sammen representerte de berørte organisasjoner med medlemmer som daglig må forholde seg til ulike IKT-systemer som ikke fungerer optimalt.

Stor læringsverdi av e-resept

Olafsson fortalte komiteen at det er mye å lære fra implementeringen av e-resept.

-I innføringen av e-resept ble det valgt en annen tilnærming: Involvering av brukere, tettere arbeid med leverandører og tilstrekkelig finansiering. Her fikk vi full utbredelse, med unntak av de regionale helseforetakene. Heldigvis er de i ferd med å komme etter, sa en engasjert Olafsson.

Legeforeningens understreket overfor kontroll- og konstitusjonskomiteen at det er avgjørende å bedre dagens løsninger samtidig som man utvikler nye for fremtiden.

-Vi må både bygge fremtidens løsninger samtidig som vi fullfører dagens prosjekter. Et krafttak på dagens aldrende teknologiske plattform er helt nødvendig. Dette forutsetter også en sterkere økonomisk satsing, konkluderte Olafsson.

Riksrevisjonens rapport kan lastes ned på Legeforeningens hjemmeside.

Legeforeningens formål er å jobbe for felles faglige, sosiale og økonomiske interesser for sine medlemmer, fremme kvalitet i legeutdanningen og den medisinske fagutvikling, fremme medisinsk vitenskap og arbeide med helsepolitiske spørsmål.