- Lojaliteten til pasienten veier tyngst

- Lojaliteten til pasienten veier tyngst

2014 er året som står i grunnlovens og ytringsfrihetens tegn. Det er også året som har vist oss hvor dårlig det kan stå til med ytringsfriheten for helsepersonell i Norge, skriver president Hege Gjessing i Dagsavisen.

Kjersti Toppe (Sp) utfordret nylig helseminister Bent Høie (H) på hva som blir gjort for å bedre forholdene for gravide sykehusleger som opplever diskriminering på jobb. Da Dags­avisen beskrev situasjonen tidligere i år, var det ikke én eneste sykehuslege som orket å stå frem offentlig. Frykten for represalier var for stor. Når verken midlertidige eller fast ansatte sykehusleger tør å fortelle sine historier, vitner det om at frykten ikke er ubegrunnet.

Vi skal ikke lenger enn til kommunene for å se en aktiv bruk av sanksjoner mot leger. De senere årene har Legeforeningen bistått medlemmer i en rekke saker der ytringsfriheten knebles. Et eksempel er lege Bjørn Lichtwarck som i Rana Blad ytret sin bekymring for nedleggelsen av sykehjemsplasser. Svaret han fikk fra kommunen var refs og beskjed om munnkurv. Sivilombudsmannen ga nylig kommunen knallhard kritikk for måten de har behandlet Lichtwarck og hans grunnleggende ytringsfrihet på. Norge burde spares for denne type saker.

Helsepersonell skal selvsagt utvise lojalitet til arbeidsgiver, enten det er til kommunen eller til sykehuset. Men til syvende og sist skal lojaliteten overfor pasienten veie tyngst. Retten til å snakke ut om kritikkverdige forhold er avgjørende for å videreutvikle helsetjenesten i positiv retning. Spesielt når vi vet hvor nært pasientsikkerhet, kvalitet og arbeidsmiljø henger sammen.

Et første skritt er å imøtekomme Toppe sitt krav om en kartlegging av problemet. Det bør være en selvfølge når ytringsfriheten til helsepersonell er under press i enkelte kommuner, mens fryktkulturen i sykehus har gått så langt at mange ansatte ikke tør å si ifra. Hva vil helseministeren gjøre for å bidra til en åpenhetskultur der det å si ifra møtes med takknemlighet - ikke med sanksjoner?

Innlegget stod på trykk i Dagsavisen 30. oktober