Mer åpenhet i helsevesenet

Mer åpenhet i helsevesenet

Hvordan lærer vi av feil og uønskede hendelser for å ivareta pasienter og pårørende på en best mulig måte, spør visepresident Jon Helle i Aftenposten.

Aftenposten har i en serie satt et viktig søkelys på dekkoperasjoner i helsevesenet. Legeforeningen tar selvsagt sterk avstand fra ukulturen som beskrives.

Viser dette seg å være riktig, er det brudd på både grunnleggende profesjonsetikk og norsk lov- og skal behandles deretter. Når vi diskuterer pasientsikkerhet og kvalitet, er det helt avgjørende å starte med riktig problemstilling når noe går galt: Hvordan lærer vi av feil og uønskede hendelser for å ivareta pasienter og pårørende på en best mulig måte?

Tall fra Verdens helseorganisasjon viser at det forekommer feilbehandling i én av ti sykehusinnleggelser i den vestlige verden. Det kommer vi dessverre ikke unna når mennesker jobber med mennesker. Det vi derimot kan gjøre noe med, er å bli bedre på å lære av feilene som begås. Vi vet at mange sykehusledere er opptatt av åpenhet og læring, men det finnes dessverre for mange eksempler på det motsatte. Vi får jevnlig meldinger om at det er vanskelig å varsle om kritikkverdige forhold i linjen. Sykehusene trenger en bedre meldekultur fri for represalier,bedre ivaretagelse av helsepersonell som begår feil - og ikke minst mer åpenhet om feil. En slik kultur må kommuniseres tydelig fra alle ledernivåer i helsevesenet.

I tillegg trenger vi å ta i bruk avviksdata som samles inn på sykehusene på en bedre måte. Det gjennomføres for eksempel ca. 16 hastekeisersnitt ved norske sykehus hver dag, hele døgnet, 365 dager i året. Hvis ett av disse mislykkes, må vi sørge for at helsepersonell lærer, slik at feilen ikke skjer igjen. Det er først og fremst viktig for pasienten og de pårørende som rammes, men selvsagt også for de ansatte.

Alvorlige feil og uønskede hendelser er en stor belastning for alle berørte og involverte og må håndteres på en god og riktig måte. En helsetjeneste som preges av jakt på syndebukker, er ingen tjent med. Samfunnet fortjener og forventer en åpenhetskultur som gjennomsyrer hele helsevesenet. La oss heve blikket og sammen jobbe for det.

Innlegget stod på trykk onsdag 2. juli i Aftenpostens papirutgave.