Reagerer på Helsedirektoratets rapport

Reagerer på Helsedirektoratets rapport

Helsedirektoratet har i høst hatt sin rapport om legers spesialitetsstruktur og spesialitetsutdanning ute på høring. Legeforeningen reagerer på forslagene i den endelige versjonen som nå er oversendt helsedepartementet.

- Vi vet at HOD i disse dager jobber aktivt for å forenkle og avbyråkratisere helseforvaltningen. Nå får helseministeren anbefalinger fra Helsedirektoratet som går i motsatt retning. I praksis betyr dette enda mer byråkrati og forvaltning, ikke mindre, sier president Hege Gjessing.

Økt byråkrati

Direktoratet skisserer to ulike modeller. Den ene er at universitetene tar ansvaret for den teoretiske opplæringen og kompetansetestingen i spesialistutdanningen. Den andre er et nasjonalt senter tenkt enten som en ordinær enhet i Helsedirektoratet, eller en type etat underlagt direktoratet eller departementet. Valg av modell skal i utgangspunktet være et økonomisk spørsmål, men direktoratet anbefaler selv modellen der helsemyndighetene overtar mye av virksomheten.

- Helsedirektoratet ønsker å gi seg selv enda flere oppgaver som i dag ivaretas av universitetene og fagmiljøene. Dette er et dårlig utgangspunkt for en regjering som har for mål å forenkle og forbedre helsevesenet, sier Gjessing.

Helsedirektoratet foreslår også en rekke omfattende endringer av selve utdanningsløpet og i systemet for kvalitetssikring av spesialiseringen. Legeforeningen mener dette vil få konsekvenser for kvaliteten på spesialiseringen og i ytterste konsekvens føre til dårligere kvalitet på pasientbehandlingen.

- Uakseptabelt

Utdanningsløpet er foreslått redusert med halvannet år. En forkortet utdanningstid gjør at det må stilles lavere kompetansekrav til nyutdannede spesialister enn i dag. Legene vil få mindre tid til spesialisering gjennom pasientrettet arbeid innen sin egen spesialitet, spesielt i den siste og viktige delen av utdanningen.

- Nyutdannede spesialister som er mindre kompetente enn de som utdannes i dag er en utvikling som kommer hverken pasientene eller legene det gjelder til gode, sier Gjessing.

I rapporten legger Helsedirektoratet også opp til at leger i spesialisering vil gå vakter uten å ha anledning til å søke råd og oppfølging hos en spesialist i faget. Direktoratet fraviker dermed et etablert og viktig prinsipp om at leger i spesialisering alltid skal kunne få hjelp av en erfaren spesialist. Dette kan føre til en usikker situasjon for både lege og pasient.

- Vi kan få en spesialisthelsetjeneste der det til tider ikke er utdannede spesialister på vakt. Det vil være en uakseptabel og faglig uforsvarlig organisering av helsetjenesten, slår Gjessing fast.