Norsk kylling valgte Lindes løsning til sin nye fabrikk

Norsk Kylling skal etter planen åpne en splitter ny fabrikk i Orkanger høsten 2021, som vil være verdensledende i sitt slag. I anbudsprosessen ble det stilt strenge kvalitetskrav, og valget falt til slutt på Linde som beste kandidat til å levere gass til anlegget.

Linde (tidligere AGA) har lenge vært Norsk Kyllings foretrukne partner når det kommer til gasslevering til anlegget på Støren. Når det nå bygges ny fabrikk i Orkdal, er Linde med videre som leverandør. Nylig ble fire nye gasstanker som skal levere nitrogen, oksygen og CO2 til produksjonen på den nye fabrikken, installert.

– Vi hadde behov for å både modernisere og bedre kapasiteten slik at vi kan levere på best mulig måte i hele verdikjeden, forteller prosjektansvarlig i Norsk Kylling på Orkanger, Håvard Staverløkk, og legger til: - Vi skal bli best i alt vi gjør!

Tøff anbudskonkurranse
I 2019 iverksatte Norsk Kylling en anskaffelsesprosess for leverandører av gass til den nye fabrikken. Til tross for et langt samarbeid med Linde bestemte de seg for å starte på scratch.

– Vi skulle kjøpe en totalpakke, og det var flere gode aktører med i prosessen, forklarer Staverløkk.

Leverandørene ble evaluert på pris, kvalitet og omdømme, og konkurransen var tøff.
– Etter at vi hadde gjennomgått alle søknadene basert på disse kriteriene, kom Linde best ut og vi signerte en avtale.

– Vi har jobbet med Norsk Kylling i mange år, sier Kjell Arne Strauman, salgsingeniør i Linde.
– Derfor var det ekstra spennende da vi deltok i dette anbudet. Vi var uansett rimelig trygge på den gode relasjonen vi har til Norsk Kylling og vår evne til å levere på både kompetanse, kvalitet, leveringsdyktighet og pris, forteller han.

Verdensledende i sitt slag
Fabrikken som nå bygges skal være verdensledende i sitt slag, og vil ha langt høyere automasjonsgrad enn den nåværende fabrikken.

Gassene som Linde skal levere vil bli brukt til bedøving av kylling, nedkjøling av farse og kjøtt samt pakking av produkter.

– For at vi skal kunne levere kyllingprodukter av ypperste klasse, må også gassene holde høy kvalitet, forklarer Staverløkk. Vi er avhengige av at leverandøren har høy kompetanse i alle ledd – det føler jeg vi får av Linde.

Fabrikken er forventet ferdigstilt høsten 2021 og blir navet i en gedigen satsing på landbruk og matproduksjon gjennom hele Norsk Kylling sin verdikjede for hvitt kjøtt i Midt-Norge. Anlegget får ledende løsninger på automasjon og kapasitet. Det blir også tilpasset fremtidens energisystem ved blant annet bruk av fornybar energi og industriell spillvarme.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Håvard Staverløkk, prosjektansvarlig, Norsk Kylling AS
E-post: havard.staverlokk@norsk-kylling.no

Kjell Arne Strauman, salgsingeniør, Linde Gas AS
E-post: kjell.arne.strauman@linde.com

• Kjemisk industri

• norsk kylling
  • co2
  • nitrogen
  • oksygen
  • matproduksjon

Om Linde
Linde er et globalt ledende industrigass- og ingeniørselskap som hadde et salg på 28 milliarder USD (25 milliarder EURO) i 2019. Vi lever etter vår misjon making our world more productive hver dag ved å tilby løsninger, teknologi og tjenester av høy kvalitet som hjelper våre kunder til bedre resultater, og bidrar til bærekraft og beskyttelse av planeten vår.

Selskapet betjener en rekke bransjer som luftfart, kjemisk industri, næringsmiddelindustri, elektronikk, energi, helsevesen, verkstedindustri og stål og metall. Lindes industrigasser benyttes innen en rekke bruksområder, fra livreddende oksygen på sykehus, høyrene spesialgasser i elektronikkproduksjon til hydrogen for rent brensel og mye mer. Linde leverer også topp moderne gassløsninger som bidrar til vekst, effektivitetsforbedringer og utslippsreduksjoner.

For mer informasjon om selskapet og dets produkter og tjenester, vennligst besøk www.linde-gas.no eller www.linde.com

Unni Bekkevold

Pressekontakt Communications Manager Norway +47 912 44 006