Verdensnyhet sikrer den gode kaffesmaken

Verdensnyhet sikrer den gode kaffesmaken

Malingsgraden er en av de faktorene som påvirker smaken aller mest. Men kaffebarer, restauranter og lignende har manglet en metode for å kontrollere malingsgraden helt nøyaktig. Frem til nå. I dag presenterer kaffebrenneriet Löfbergs et unikt måleinstrument som sikrer den gode smaken, utviklet i samarbeid med maskinspesialisten 3TEMP.

– Utviklingsarbeidet har pågått i to år, så det føles fantastisk å endelig kunne presentere denne nyheten. Måleinstrumentet er et resultat av arbeidet vårt for å sikre god smak og gjør at flere kommer til drikke bedre kaffe. Det styrker vår posisjon i markedet, både i Norge og internasjonalt, og fører forhåpentligvis til at vi kan utvide virksomheten, sier Lars Appelqvist, administrerende direktør i Löfbergs Coffee Group.

Nøyaktig kontroll
Nyheten har fått navnet CPA (Coffee Particle Analyzer) og er altså det første måleinstrumentet i verden som helt nøyaktig kan kontrollere malingsgraden i kaffebarer, restauranter og lignende.

– Tidligere har alt utenom malingsgraden blitt kontrollert gjennom nøyaktige målinger. På dette punktet har man i stedet måtte stole på manuelle vurderinger og magefølelsen. Med CPA slipper du å gjette, Ulf Stensland, administrerende direktør i Löfbergs Norge.

En annen fordel er at bedrifter som driver virksomhet på ulike steder eller i ulike land, kan være sikre på at kaffen smaker like godt overalt.

Påvirker smaken
Malingsgraden er en av de faktorene som påvirker smaken aller mest. Hvis kvernen kverner for grovt, renner vannet igjennom for fort, og da oppfattes kaffen som tynn. Hvis kvernen kverner for fint, blir kontakttiden mellom kaffen og vannet for lang, og da oppfattes kaffen som besk eller bitter.

– Når smaken svikter, er det ikke uvanlig at du endrer dosering. Resultatet er da ofte overdosering. Du bruker ganske enkelt mer kaffe enn nødvendig. Og da sier det seg selv at CPA også har økonomiske og miljømessige fordeler, sier Ulf Stensland.

Men hvordan fungerer CPA? Jo, det er et optisk måleinstrument som kobles trådløst til mobil, nettbrett eller datamaskin. Deretter tar du litt kvernet kaffe fra kvernen og legger kaffen i måleren. Noen sekunder senere har du en nøyaktig måling på skjermen. Resultatet bekrefter at alt fungerer som det skal, eller hvilke justeringer du må gjøre for å få kaffen til å smake som du ønsker.

Investert millionbeløp
Nå blir CPA en viktig del av Löfbergs tjenestetilbud. I kvalitetskontrollene sine bruker Löfbergs allerede teknikker for å måle og kontrollere vannkvalitet, tørrstoff, ekstraksjonstid og så videre.

– Men siden det ikke har funnes noe instrument for å måle malingsgraden, måtte vi nesten bare utvikle det selv. Utviklingsarbeidet har pågått i nærmere to år, med en investering i millionklassen, men det har vært vel anvendte penger. Nå kan vi sikre den gode smaken over tid hos kundene våre, og det kommer til å gi dem flere fornøyde gjester, sier Ulf Stensland.

For mer informasjon:
Ulf Stensland, administrerende direktør, Löfbergs, +47 480 313 00, ulf.stensland@lofbergs.no.

Kort om CPA (Coffee Particle Analyzer)

• Hva er CPA?
    CPA er det første måleinstrumentet i verden som gjør det mulig å kontrollere kverningsgraden nøyaktig, på en rask og smidig måte i kaffebarer, restauranter og lignende – og på den måten sikre den gode smaken.
  • Hvorfor trengs CPA?
    Kverningsgraden er en av de faktorene som påvirker smaken aller mest. Men kaffebarer, restauranter, arbeidsplasser og lignende har manglet en teknikk for å måle kverningsgraden.
  • Hvem har bruk for CPA?
    Kaffebarer, restauranter, arbeidsplasser og andre steder som kverner kaffe, uansett om det skjer i manuelle eller automatiske kverner. Med riktig kverningsgrad er du sikret god smak og korrekt dosering. Dermed unngår du for eksempel å bruke mer kaffe enn nødvendig.

Emner

Kaffebrenneriet Löfbergs er et av de eldste, men også et av de mest moderne kaffehusene i Nord-Europa. Den gode smaken har vi jobbet med helt siden 1906. Lidenskapen for god kaffe har vi altså hatt i mer enn hundre år. Å ta ansvar for mennesker og miljø har vært en selvfølge like lenge.

Ulf Stensland

Pressekontakt Administrerende direktør +47 480 313 00

Pressekontakt Head of Communications +46 703 55 64 22

Det er mye lykke i en god kaffe

Kaffebrenneriet Löfbergs er et familieforetak som ble grunnlagt i 1906. I dag består vi av 340 kaffeelskere med tilholdssted i Nord-Europa. Vi deler samme pasjon for smak, trender og bærekraft. Vi omsetter for 2,7 milliarder svenske kroner og er en av verdens største innkjøpere av økologisk og Fairtrade-merket kaffe. Löfbergs er en del av Löfbergs Group som også eier varemerkene Peter Larsen Kaffe og Kobbs.