Lurer du på hvordan du går frem for å skaffe deg ny jobb? Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør i Manpower, har noen tips.

Manpower: Mellom jobber?

Årsakene til at man står mellom jobber kan være flere. Men løsningen er den samme, enten det er frivillig eller ikke.

– Det kan være en veldig krevende situasjon for noen, eller selvvalgt for andre.

Sølvi Spilde Monsen er konserndirektør for Manpower Norge. I tillegg til ansvar for 20 000 utleide konsulenter, har hun et brennende engasjement for arbeidslivsspørsmål.

– For dem som mister jobben som følge av nedbemanninger eller omstillingsprosesser har det mange likhetstrekk med en sorgprosess, og man kan oppleve både fornektelse og sterk urettferdighet, sier hun og legger til:

– Selv for dem som har sluttet av egen vilje – på grunn av feil arbeidsoppgaver, feil med arbeidsmiljøet eller ledelsen – så kan det oppleves som krevende å stå uten noe.

Ingen tid å miste!

Hun har ett klart råd til dem som står mellom jobber, enten det er selvvalgt eller ikke.

– Ikke vente med å begynne jobbsøkingen!

Monsen sier mange ikke innser hvor stor jobb det faktisk kan være å finne en ny jobb.

– Å søke en jobb er nesten som en jobb i seg selv. Det krever struktur, utholdenhet og styrke. For de fleste sitter ikke jobben i første intervju man kommer til, sier hun.

Manpower-direktøren tror selv de som mottar etterlønn gjør seg selv en bjørnetjeneste dersom de tenker at de kan hvile en måned eller to.

– Både fordi jobbsøking tar tid, og fordi det er bedre å holde seg aktiv og tilknyttet arbeidsmarkedet enn å la være.

Hun anbefaler jobbsøkere å legge en struktur for prosessen.

– For å unngå at man lar dagene gå, anbefaler jeg å legge en plan for neste dag – eller for uken. Hvilke tiltak skal du gjøre for å komme nærmere en ny jobb?

Stamina og skreddersøm

Lurer du på hvordan du går frem for å skaffe deg ny jobb? Monsen i Manpower har noen tips.

1. Oppdater sosiale medier-kontoer

– Arbeidsgivere søker gjerne opp de de vurderer i en prosess. Sørg for at du har oppdatert LinkedIn-profilen din, og at andre sosiale medier-kontoer som er åpne ser bra ut for en potensiell arbeidsgiver.

2. Nettverk

– Bruk nettverket ditt – snakk med folk! Jobbene som ligger ute offentlig er bare toppen av isfjellet. En veldig stor del av arbeidsmarkedet er skjult.

3. Skreddersøm

– Ikke send standardsøknader til arbeidsgivere, og tilpass CV-en for hver jobb du søker på. Les stillingsannonsen nøye, og skreddersy materialet du sender dem til hva de faktisk ser etter. Da øker du sjansen for å bli plukket opp!

4. Kvalitetssikring av referanser

– På samme måte som man skreddersyr søknad og CV, bør man skreddersy referansene sine. Snakk med dem og fortell dem hva du fokuserer på i søknaden din, og hva du er ute etter å vise arbeidsgiveren. Satt på spissen så kan det være farlig å la en referanse du jobbet med for 10 år siden, og ikke har snakket med siden, fortelle arbeidsgiver hvem du er!

5. Forberedelser

– Blir du kalt inn til intervju er det flott, men husk for all del å forberede deg! Tenk gjennom svar på spørsmål de kan stille, og rollespill gjerne med noen du er trygg på.

6. Hold ut!

Monsens viktigste råd er å ikke gi seg.

– Mange får avslag, og mange avslag. Noen opplever å bli nummer to flere ganger. Vær bevisst på at det kommer til å skje – at det vil ta tid, og at det vil være krevende. Det er en prosess, og det vil løse seg til slutt!

Karriereskifte

Det behøver ikke bare være negativt å stå mellom jobber. For noen er det en unik anledning til å kjenne etter hva man faktisk har lyst til, og hvilken kompetanse man eventuelt behøver for å komme dit man vil.

– Å stå uten jobb kan være en viktig og god bevisstgjøring på hva man liker og ikke liker – og også hva man må endre. Har man mistet jobben i en omstillingsprosess fordi man manglet viktig kompetanse? Kanskje man skal ta noen kurs for å fylle på? Eller kanskje man vil i en helt annen retning – og bør snakke med noen i den bransjen eller stilingen man vil inn i, for å høre hvordan det er, sier Monsen.

Hun mener den viktigste kompetansen fremtidige arbeidstakere behøver er endringskompetanse.

– Vi sier det ofte, men det er fordi det stemmer: arbeidsmarkedet endrer seg stadig raskere. Det å kunne tilpasse seg endring – og vite hvordan man håndterer det, vil bli mer og mer verdifullt, sier hun og avslutter:

– Og man skal ikke se bort i fra at dem som har vært gjennom en situasjon hvor de var mellom jobber, og kanskje har vært nødt til å tenke nytt, er bedre rustet for nettopp dette enn noen som har jobbet samme sted i 20 år.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie.

Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.

Manpower er sertifisert som Revidert Arbeidsgiver og sertifisert i henhold til ISO 9001:2015. Det bekrefter at Manpower etterlever sentrale prinsipper i arbeidsmiljøloven og opptrer som en seriøs og profesjonell arbeidsgiver www.manpower.no