Om Norsk Juleindeks

Norsk Juleindeks er en faktabasert statistikktjeneste som skal måle og følge med på hvordan julestemningen i Norge utvikler seg, og hva som er med på å påvirke den dag for dag gjennom adventstiden.

Julestemningsskala:

Kategori 1: Beskjeden julestemning (0-20%). Forberedelsene har startet så smått, adventsstjerner og julenek har begynt å dukke opp.

Kategori 2: Lett julestemning (21-40%). Det er tilløp til julestemning over hele landet. Julesanger spilles stadig hyppigere på radioen og nedtellingen til jul har begynt på ordentlig.

Kategori 3: Frisk julestemning (41-60%). Nå er det merkbar julestemning i hele Norge. Folk, bortsett fra de fleste menn, har for alvor startet julegavehandelen og julebordsesongen er i full gang. Husk å oppføre deg pent i taxikøen hjem.

Kategori 4: Full julestemning (61-80%). Julen er her for fullt. Bankkortene har for lengst gått varme, og juletreselgerne har sin fulle hyre med å håndtere pågangen. Husk å behandle treet som en snittblomst og la det akklimatisere seg før du setter det inn i stuen. Hvis ikke julepynten er oppe nå er det på tide å ta den frem.

Kategori 5: Julestorm (81-100%). Julestemningen har nådd et unormalt høyt klimaks og tar over for alt annet. Det er jul i alle kriker og kroker, samtaler preges av plutselige utbrudd av julesang og ingen får gjort noe annet enn å være gode mot hverandre

MatPrat

MatPrat er merkenavnet til Opplysningskontoret for egg og kjøtt, og er Norges fremste kompetansesenter for mat. Vi bidrar til matglede gjennom matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. MatPrat er merkenøytralt og vi jobber på vegne av den norske egg-og kjøttproduserende bonden.

Opinion

Opinion AS gjennomfører undersøkelsen mot et representativt utvalg av den norske befolkningen, med 200 intervjuer hver dag i hele perioden fra 23.11 til 23.12. Utvalget trekkes tilfeldig blant registrerte telefonabonnenter, og vi kontakter både mobiltelefoner og fast-telefoner (70/30). Den statistiske feilmarginen ved denne utvalgsstørrelsen (200 intervjuer) er +/-3,1-7,1%, hvor feilmarginen (den statistiske usikkerheten) er størst ved resultater med verdier 50/50. Usikkerheten øker ved ytterligere nedbrytninger. Intervjuarbeidet gjennomføres på ukedager samt på søndager. Underleverandør på datainnsamlingen er Norstat Norge AS.

Retriever

Tallene fra Retriever er basert på et kildegrunnlag som består av over 300 papiraviser og tidsskrift, alle landets nettaviser samt utvalgte etermedier. I sosiale medier dekkes blogginnlegg, diskusjonsforum, Instagram, Twitter, Youtube, Google+, Vimeo, Flickr og offentlige sider på Facebook. Retriever overvåker kun innhold som både den enkelte forfatter og kilde angir er åpent for alle. Retriever er nordens ledende leverandør av medieovervåking, medieanalyse og mediearkiv.

Google

Google Trends er et verktøy som gir oss et innblikk i hva verden søker på. Google Trends analyserer en prosentandel av Google-nettsøkene for å fastslå hvor mange søk som har blitt gjort etter de oppgitte søkeordene sammenlignet med det totale antallet Google-søk i den aktuelle perioden. Tallene på kurven gjenspeiler hvor mange søk som er utført for et bestemt søkeord i forhold til det totale antallet søk på Google over tid. De representerer ikke absolutte søkevolumer, siden dataene er normalisert og presenteres på en skala fra 0 til 100. Hvert punkt på kurven divideres med det høyeste punktet og multipliseres med 100. Google Trends gir oss svar på spørsmål som hvor populær en begivenhet, et produkt eller en person er, når interessen begynte å øke, eller hvor i verden interessen er størst.

Mediacom

MediaCom analyserer besøkstall til MatPrats nettsider ved bruk av verktøyene Google Analytics og Google AdWords. Datagrunnlaget dekker all nettrafikk inn til MatPrat.no, og representerer 1-2 millioner besøk hver måned. Analysen gir oss bl.a. informasjon om hvilke oppskrifter de besøkende er interessert i, og hvor i landet de kommer fra. Alle data er aggregert og anonymisert, og er i henhold til både Datatilsynets og Googles lover og retningslinjer. MediaCom er et av Norges største mediebyråer og bistår MatPrat med alt fra markedskommunikasjon og mediestrategier til innholdsproduksjon og analyse.

Tidal

Datagrunnlaget er alle sanger som er streamet mer enn 30 sekunder fra WiMP / TIDAL. Både Premium og HIFI subscription er inkludert. Partner-streams er ikke tatt med. TIDAL er en musikktjeneste som fokuserer på redaksjonelle anbefalinger og musikkvideoer, i tillegg til eksklusivt innhold. Tjenesten ønsker også å bringe artister og fans tettere sammen gjennom å gi sine brukere eksklusive konsertopplevelser og møter med artister. Sjekk mer på TIDAL.com

• julestemning
  • matstart