Freia får ny sjokoladesjef

Freia får ny sjokoladesjef

Anders Tofte Wilhelmsen returnerer til Freias sjokoladefabrikk på Rodeløkka og er ny markedsdirektør for sjokolade hos Mondelez Norge. Der får han det overordnede ansvaret for ikoniske merkevarer som Freia Melkesjokolade, Kvikk Lunsj og Kong Haakon.

Tofte Wilhelmsen har tidligere jobbet som kategoriansvarlig i Freia, og returnerer nå etter 11 år i ulike stillinger i Jotun.

- Jeg gleder meg enormt over å være tilbake på sjokoladefabrikken. Alle som kjenner Freia, vet at det er et helt spesielt sted å jobbe. Når man i tillegg får jobbe med flere av Norges aller sterkeste merkevarer, er dette et eventyr man ikke kan si nei til, sier Anders Tofte Wilhelmsen.

Mondelez Norge er i medvind, og de siste årene har sjokoladeavdelingen vunnet både priser og markedsandeler.

- Det er en glede å jobbe med flinke folk. Å bygge merkevaren Freia handler om finne balansen mellom å bevare og å fornye. Vi forvalter jo nasjonalskatter som hele Norge har et forhold til. Jeg lover en fortsatt aktiv forvaltning av merkevarene, og at vi skal fortsette å overraske og glede befolkningen, sier Tofte Wilhelmsen.

Har fått mer kraft av Mondelēz International

Det tidligere eierselskapet til Freia, Kraft Foods, har det siste året skilt ut sin «snacking»-virksomhet i det nystartede selskapet Mondelēz International, som merkevaren Freia nå er en del av. Dette gir Freia tilgang til verdens fremste kunnskap på sine produkter og fagfelt.

- I Mondelēz International har vi en eier som har fullt fokus på de produktene, menneskene, mulighetene og utfordringene vi jobber med i Norge. Overgangen til Mondelēz International har allerede gitt oss mye kunnskap og inspirasjon, og gjort oss enda mer fokusert, sier Dina Rolstad Thune, administrerende direktør i Mondelez Norge.

Anders Tofte Wilhelmsen blir del av den norske ledergruppen.

- Anders representerer den perfekte kombinasjonen av norsk innsikt og internasjonal erfaring. Jeg gleder meg til å jobbe med ham og til og sammen løfte både kategorien og merkevarene til nye høyder, sier Thune. Anders Tofte Wilhelmsen tiltrådte stillingen 13. mai, og er allerede i full gang med arbeidet.