Statsministerens søte valg

Statsministerens søte valg

Freia viser til Statsminister Stoltenbergs vanskelige valg i går kveld. På Facebook la Statsministeren ut sitt dilemma – som han deler med en stor del av Norges befolkning – hvilken Twistbit er best?

«Hvilken bit er best?» er et spørsmål de aller fleste av oss kjenner igjen fra familieselskap, lørdagskosen, sykebesøket og julaften – Twist er tilstede ved de fleste av livets store og små begivenheter.

Freia registrerer at enkelte Facebookvenner av Statsministeren legger stor vekt på fargene på emballasjen; rødt, rød-grønt eller blått. Vårt råd til Statsministeren er at det er det indre som teller.

De fleste nordmenn har et forhold til Twist, og klare meninger om hvilken av de mange bitene de helst velger. Kanskje ikke så rart, siden Twistposen har vært på markedet helt siden 1958.

Vi i Freia ønsker med dette å bistå Statsministeren i å ta et faktabasert valg i tråd med folkets preferanser – noe som jo må være velkomment i disse valgtider.

Freias butikk på Karl Johan i Oslo er det eneste stedet i Norge hvor man får kjøpt Twist i løsvekt. Og det er nettopp løsvekt-salget som røper hvilken bit som kan kalle seg favoritten.

– Hver femte bit vi selger er Banantwist. Jeg er ikke overrasket over at det er nettopp denne Twistbiten som er mest populær. Vi har over lang tid fått denne tilbakemeldingen både gjennom kjøp i Freia-butikken og fra konsumentundersøkelser, sier markedsdirektør Anders Tofte Wilhelsem i Freia / Mondelez Norge

Banantwist utgjør 20 prosent av all twisten som ble solgt i løsvekt det siste året, foran blant annet to klassikere som har vært med siden Twist-posen ble lansert: Cocos kommer på andreplass og sto for 12 prosent av løsvektsalget, og Lakris og Nøtti, deler tredjeplass med 10 prosent av salget hver.

Vår anbefaling til statsministeren er klar: Velg Banan. For de som er opptatt av farger er denne biten innpakket i gul-grønn emballasje.

Vi i Freia / Mondelez Norge er selvfølgelig tilgjengelige for opposisjonen dersom de skulle befinne seg i en tilsvarende vanskelig situasjon.

Fakta om Twist:

- Twist ble oppfunnet etter at Freia fikk en bestilling på innpakkede drops fra Ethiopian Airlines på 50-tallet. Freia hadde en tvistemaskin fra 20-tallet som ble satt i stand for å pakke dropsene.

- Twistposen ble lansert i 1958, og ble populær blant annet på grunn av dansen Twist som var svært hot på den tiden.

- Twist ble lansert samtidig med fjernsynet, og var tiltenkt som følge til TV-kvelder hjemme.

For mer informasjon / Twist

Kontakt: