Kristine Meek

Arbeidsflyten #1 Kristine Meek, kommunikasjonssjef i Telenor Norge

Det er fremdeles lenge til 5. april og Mynewsday, men vi klarer ikke å vente lenger. Derfor har vi tjuvstartet ved å snakke med noen av våre dyktige kunder. De har også sagt seg villige til å dele noen av sine beste tips innenfor fire ulike aspekter ved kommunikasjon.

I ukene som kommer vil vi se nærmere på identifisering og engasjering av målgrupper, analyse og medieovervåkning, men i dag skal vi snakke om innholdsproduksjon. Vi har fått med oss Kristine Meek, kommunikasjonssjef i Telenor Norge.

Hvordan jobber Telenor med å lage innhold? Og hvordan finner dere historier innad i selskapet?
Heldigvis mangler det ikke på gode historier i Telenor, men vi har jobbet systematisk med å grave i dypet av organisasjonen for å hente opp tall, trender, statistikk og sikre at vi i kommunikasjonsenheten får informasjonen som kan være spennende å dele både internt og eksternt.

To eksempler på slike saker er hvordan vi bruker trafikken i mobilnettet til å kommentere på spesielle begivenheter i samfunnet. I julen kunne vi fortelle at folk strømmet til fjells i julen og at enkelte kommuner fikk både en to-, tre- og firedobling av folketallet gjennom pressemeldingen Én av fire rømte hovedstaden i juleferien. Eller når OL sikret rekordhøy trafikk i mobilnettet på nattestid: Nattrekord på nett under OL. Slik får vi aktualisert våre budskap, men får også anledning til å flette inn strategisk viktige budskap for Telenor som ekspert på nordmenns digitale liv.

Hvilken type innhold opplever dere som mest engasjerende for målgruppen deres?
I det siste har vi merket en stor interesse for alt som har med digitaliseringen av samfunnet å gjøre, samt innovasjonssaker. Vi har blant annet kommunisert en del rundt stordata, tingenes internett, Smarte biler, velferdsteknologi og e-helse og vi har fått mange oppslag og henvendelser til oss som følge av dette. I tillegg er jo dekning svært viktig for folk flest, og kampen mot digital mobbing slutter ikke å engasjere. Vi er heldige som jobber med en teknologi og et produkt som de aller fleste har et forhold til.

Har dere en innholdskalender eller mål på hvor mye dere skal produsere over gitte perioder?
- Ja, vi har noen strategiske satsningsområder, vi har noen mål som går på antall saker og noen mål som går på andel positiv omtale. Vi som de fleste som jobber med kommunikasjon må være fleksible og ta ting litt som det kommer, men vi har stor glede av å ha noen målområder som sikrer at vi klarer å jobbe proaktivt og rydde plass til planlagte aktiviteter, innimellom reaktive saker og små og store kriser som vi må håndtere.

Benytter dere ulike formater for ulike kanaler? Det være seg video, bilder og tekst.
Ja, i stadig større grad. Vi har en stund jobbet med flere digitale og sosiale kanaler, og nå jobber vi med å tilpasse formater og vinklinger til de ulike kanalene i større grad. I en travel arbeidshverdag med mange kanaler, så er vi også opptatt av å ikke gjøre det så komplisert for oss selv, og produserer gjerne enkelt fra mobilen mens vi er på et oppdrag eller et arrangement, slik at jobben ikke skal bli så krevende.

I hvilken grad er deres budskap knyttet til Telenors overordnede strategiske mål?
- I veldig stor grad vil jeg si. Det er i alle fall noe vi jobber med å få til.

Hvilke fallgruver bør man unngå når man skaper innhold?
Vi har god erfaring med å diskutere ulike kanaler og hva som skal produseres når vi planlegger et uttak eller en aktivitet. Da snakker vi om saken passer for LinkedIn, Twitter, Workplace (Facebook@work), pressemelding, innsalg eller lignende. Erfaringen vår er at dersom vi ikke diskuterer dette på forhånd så blir det vanskelig å tilpasse innholdet de ulike kanalene i ettertid. Dette er «Learning by failing».

# # # #

Hvis du vil ha flere tips og triks til hvordan du kan jobbe med kommunikasjon, bør du ta turen til Mynewsday i Oslo 5. april på Gamle Museet selskapslokaler!