Bli kjent med den sosiale journalisten

Blogginnlegg -

Bli kjent med den sosiale journalisten

Et blogginnlegg av Anna Söderström, nyansatt som media relations coordinator på Mynewsdesk.

Internett som arbeidsverktøy utvikles og forandres for både journalister og kommunikatører. Mynewsdesks brukerundersøkelse viser at det viktigste for journalisten  er fortsatt å ha enkel tilgang til saklig informasjon.

Samtidig har sosiale plattformer forandret spillebanen der journalisten selv blir synlig på en helt ny måte - ikke bare med en byline i avisen, men på Twitter, Facebook og i ens egen blogg. Diskusjonen om nye medier og journalister handler ikke så ofte om sosiale medier er bra verktøy å bruke eller ikke, men heller om hvordan de skal brukes best mulig, samt at man lærer noe nytt hver eneste dag.

Søk, snakk, selg
Journalister bruker sosiale plattformer som søkeverktøy - her finnes nyhetskilder og intervjuobjekter. Og her får journalisten tips og ideer. Samtidig er det en salgskanal for å dele det journalisten selv har gjort. The next web skriver her mer om hvordan journalister bruker Twitter, og konkluderer med at det er et verktøy som man umulig kan klare seg uten.

Fordypning og åpenhet

Gjennom sosiale medier er ikke journalister lenger en stille, utydelig figur i andre enden av en e-postutsendelse, men heller en tydelig og lett tilgjengelig person. Nye medier og sosiale kanaler gjør det mulig for journalistene å gå i dybden eller bredden av ulike temaer, noe som ellers ikke får plass i avisen eller programmet. Brian Solis publiserte i desember et langt intervju med nyhetsankret og journalisten Katie Couric, der hun forteller om sine erfaringer i å bruke nye medier.

Reaksjon og relasjon

Med aktive og sosiale journalister blir det lett å bygge nettverk og kontakte de som er viktige for deg. Lær deg hvordan journalister bruker sosiale medier. Bruk litt tid på å finne de journalistene som du allerede vet overvåker deg og din bedrift, finn nye mediekontakter og skap relasjoner med dem. Underhold dine relasjoner kontinuerlig, ikke bare samme dag som du slipper nyheten - forbered deg og følg opp. Slik bygger du en relasjon.

Fire enkle steg for å bygge ditt nettverk

• Finn dine pressekontakter på Twitter og følg dem.
  • Bruk Google og Twitter for å finne nye pressekontakter
  • Følg og hør på de som overvåker ditt område.
  • Ha samtaler med ditt nettverk, ikke bare når du slipper en nyhet, men hele tiden.

Har du fler tips eller erfarenheter för hur man kan utveckla sitt nätverk som du vill dela med dig? Hör gärna av dig till mig.

Vänliga hälsningar,

Anna Söderström
E-post: anna.soderstrom@mynewsdesk.com
Telefon: +46 (0)8 509 00 219

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no