Et bilde sier mer enn tusen ord? Å tenke på når du tar frem pressebilder.

Bilderedaktørenes budgetter skjæres dagligen ned, som som gjør at de stadig er på jakt etter brukbart bildematerial. Også bloggere liker bilder da det forsterker innholdet på deres blogg og som oftest har de ikke noe bildebudgett. Det gjør at om du har har et bra bilde som media kan bruke, øker dine sjanser for publisitet markant.

Her kommer noen tilps om hva du bør tenke på når du bestemmer hvilke slags bilder du vil ta fram, hva de skal brukes til og i hvilket miljø du vil ha din fotografering.

I følge Jörgen Hildebrandt hender det ofte at bedrifter kontakter ham og vil bruke som pressebilder bilder han har tatt til andre formål. Jörgen anser at bedrifter har mye å vinne på å satse det lille ekstra på sine portrettbilder. Han forespråker blant annet at man gir fotografen slingringsmånn og mye tid med den personen som skal fotograferes. Planlegger du å oppdatere din bildebank for pressebilder? Da kan det være verdt å fundere litt på følgende:

Rett fotograf for den rette følelsen

Din bedrift har et unikt produkt og et budskap som dere vil formidle på rett måte. Alle bra fotografer har sin egen stil og visjon. Shopp rundt og finn en fotograf som er rett for din bedrift. Her kan du se noen av Jörgen Hildebrandts litt annerledes pressebilder

Fotografens nettverk

Dette punktet blir ofte forbisett og undervurdert, men har du budget for en riktig bra fotograf er det vel verdt å overveie. Planlegger du å leie en fotograf, kjøper du mer enn bare bildene. Du kjøper også et mulig kontaktnett med forskjellige bilderedaktører. En veletablert fotograf har ofte sterkte kobblinger til bilderedaktører i en mengde ulike medier. Gjennom fotografens kontaktnett kan du inndirekte komme i kontakt med bilderedaktører da fotografene samtidig kontinuerlig sender sine alster til sine kontakter.

En bra bredde bilder

Ulike medier har ulike redaksjonelle behov. Varier derfor dine pressebilder. Se til at du fotograferer dine produkter i studio, om mulig utendørs og gjerne i helt ”feil” miljø slik at bildene stikker ut.

Sats på omslagsbildet

Sats på et par bilder som skulle kunne stjele omslaget på et nisjeblad. Det kan f.eks. være riktig bra nærbilder på ingeniøren eller entreprenøren som har oppfunnet produktet, eller et riktig lekkert nærbilde på en produktdetalj.

Bilder for oppslag

Da fotobudsjettene tenderer å minske på redaksjonene, kan det være bra å også ha bilder som passer for oppslag. Her skal man tenke på å ha bilder som selvfølgelig viser produktet eller personen, men hovedsakelig skal briefen til fotografen handle om at bildet skal være optimalt tatt slik at det blir fordelaktig for layouten. Det er derfor viktig å tenke på å ta fine bilder, med en enkel bakgrunn som det går å legge tekst på.

Bildetekster

Bildeteksten er alfa og omega. Hvert bilde eller illustrasjon bør ha en bra bildetekst. Bildeteksten skal fortelle sin egen historie og framheve bildet. Å skrive en bra bildetekst gjør deg ikke bare populær hos journalister og bloggere, men også hos søkemotorer og i sosiale medier.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no