​Fordeler med influencer-relasjoner

Blogginnlegg -

​Fordeler med influencer-relasjoner

Via influencers kan du få tilgang til veldig spesifikke målgrupper. Videre kan de hjelpe deg med å nå frem på sosiale kanaler du opplever som problematiske, være det seg Facebook, Twitter eller LinkedIn.

Har forbrukere blitt mer skeptiske til tradisjonell markedsføring? Ja, vi tror det. Om et selskap som selger programvare sier at man blir mer effektiv dersom man bruker deres programvare har de trolig en agenda, og det er noe du som forbruker vil stille spørsmål ved.

På den andre siden kan en influencer si det samme, og om dette er en person du har lyttet til og fulgt rådene til tidligere, vil sjansen for at du stoler på han/henne igjen være større. Slik fungerer vi – enkelt og greit. Denne personen har tross alt ingen personlige interesser knyttet til dette produktet eller noen andre tilsvarende produkter – med mindre de er sponset.

Konsumenter er mer villige til å høre på deres likemenn og kvinner enn en virksomhet. Influencers har den fordelen at de kan gjøre en beskjed mer menneskelig samtidig som de har større kredibilitet hos sine målgrupper enn virksomheter har.

Hvem er mest innflytelsesrike?
Edelmans tillitsbarometer måler forbrukeres tillit til media og en rekke andre kilder til informasjon. Den 16. årlige undersøkelsen viser at venner og familie nyter høyest tillit. Ikke langt bak ligger ”selskaper jeg bruker”. 62 % er villige til å stole på virksomheter de benytter seg av til daglig. 44 % stoler på journalister og 42 % stoler på online personligheter. Bare 31 % stoler på informasjonen som kommer fra selskaper de ikke bruker. Undersøkelsen er global, og omfatter en rekke ulike land, men ikke Norge. For tilliten her i Norge kan du se Triggers tillitsundersøkelse som også viser til mange interessante og sammenlignbare resultater. Blant annet at også nordmenn stoler på venner og familie, og at bare 27 % stoler på journalister.

Hva vil det si å ha et influencer-program?
Kort fortalt vil det si at du jobber med folk målgruppen din stoler på for å få økt troverdighet. Å sette sammen et influencer-program er hardt arbeid, og profesjonelle så vel som personlige forhold skapes over tid. Multipliser det med antallet influencers du ønsker å engasjere og samarbeide med, og du har en relativt stor arbeidsmengde foran deg. Her kan programvare være til hjelp.

Programvare som for eksempel Mynewsdesk kan hjelpe deg med å holde oversikt over influencers. Den hjelper deg med å strukturere kommunikasjonen med ulike influencers på følgende måte:

• Kontakter: Teknologien hjelper deg med å lage lister og segmentere dem etter emne. Du kan også holder oversikt over deres rekkevidde og engasjement for å være sikker på at du jobber med de rette folkene.
  • Varsler: Følgere kan sette opp varsler som lar deg sende dem informasjon om spesifikke temaer. Dette er å foretrekke fremfor en strøm hvor de får alt som publiseres, da det er sannsynlig at mye av det vil være irrelevant for dem.
  • Finn nye influencers: Å sette sammen en liste med influencers bør være en kontinuerlig prosess. Teknologien vil hjelpe deg med å holde oversikt over hvem som dekker hvilke temaer, og hvem som skriver om din virksomhet eller dine konkurrenter.
  • Optimalisring: Avslutningsvis kan du bruke denne typen plattformer til å analysere resultatene av din kommunikasjon. Følg rekkevidden og annen statistikk som lar deg vite hvordan innholdet ditt presterer.

Lær mer om hvordan du kan komme i gang med ditt influencer-program og bli sertifisert i digital PR ved å delta på vårt digitale PR-akademi.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no