Blogginnlegg -

Grieg-år i fjellet, Tall Ships Races og Fotball-VM - skap mer interesse for din pressemelding i sommer.

Sommeren er her og juli nærmer sig med stormskritt, måneden da majoriteten av alle nordmenn tar ferie. Kanskje lengter du etter lange, late dager på stranden. Men før du stenger før sommeren, tenk på en ting! Med sommeren kommer også nyhetstørken, og det er en mulighet for deg som kommunikatør!

Mange journalister jobber fortsatt og skal produsere artikler og annet i både digitale og trykte media. Selvfølgelig vil de skrive interessante nyheter også på sommeren! Med all sikkerhet skjer det ting på din bedrift eller i din organisasjon selv om det er sommer. Kanskje er dere midt i en ekspansjonsfase, starter opp en ny virksomhet, kommer med et nytt produkt, har gjort en undersøkelse eller funnet en ny og spennende statistikk. Alt dette kan gjøres til interessante nyheter for journalister og media, særlig om du lykkes med å finne en aktuell innfallsvinkel.

Her kommer noen tips som kan gjøre sommernyheten mer spennende:

Sesongsbetonede nyheter
Har dere et produkt som passer for sommeren? Skriv om hvorfor, kanskje den kjøler, beskytter mot solen, eller gjør arbeidet i hagen lettere. Å forse journalister med bilder til sesongsrelaterte nyheter er derfor et bra tips..

MyNewsdesks bildebank inneholder over 37 000 bilder som alle er frie for pressen å bruke. Det gjør at ditt produkt kan få midtsideoppslaget til f.eks. sommerfesten.

Aktualiser

Grieg-år i fjellet, Tall Ships Races i Kristiansand og Fotball-VM i Sør Afrika er aktuelle hendelser i sommer.

Jo mer aktuell din nyhet er, desto mer interessant blir den. Forsøk å tilpasse din nyhet til samfunnet rundt deg. Tenk på hva som skjer nå, hva alle prater om og hvordan du kan tilpasse nyheten etter dette.

Redegjør for fakta

Matprodusenter har en fordel i å kunne koble sine nyhetsprodukter mot ulike høytider, reisebransjen og turistindustrien til feriereiser, men det finnes mye du kan gjøre med f.eks statistikk.

Alle nyheter som bygger på fakta fra nye undersøkelser, rapporter, studier etc, er ofte interessante og har en høy nyhetsverdi. Ikke minst de som uttrykkes i statistiske termer og som oppfyller noen av de ovenfornevnte kriteriene.

Nærhet

Nyheter blir enda mer interessante når hendelsen skjer i mediets nærområde. Har du en nyhets som omhandler flere deler av landet, kan det være bra å dele nyheten inn i flere nyheter og vinkler for de aktuelle regionene, eller kategorisere den under flere lokale regioner.

Skap konsekvenser

Gjennom å være tydelig om de konsekvenser som kommer av nyheten, skapes en større nyhetsverdi. Dette gjør det også lettere for leserne å ta til seg nyheten og konkretisere den. Det kan handle om å være tydelig med hvordan ditt produkt eller tjeneste hjelper og gjør det enklere for kunden, eller hvordan bedriftens ekspansjon hjelper den finansielle utviklingen i Norge.

Kompletter med mer informasjon

Om det er mulig å koble sammen mer informasjon til din nyhet øker også nyhetsverdien. Det kan handle om bilder, sakkyndiges uttalelser eller rapporter.

Dette gjør at mer tiltro legges til informasjonen og muligheten for publisitet øker. Vær ikke redd for å legge til et bilde eller en rapport som styrker nyheten. Også her går det å sesongstilpasse. Legger du ved et sommerbilde med sol og glade mennesker som henger sammen med din nyhet, er det lettere for journalisten å ta det til seg og skrive om det.

Opprør

Gjennom å opprøre, skapes et større engasjement hos journalisten, og som følge leder dette til en mer trolig utgivelse. Opprøre kan man gjøre på mange måter, men det viktigste er å huske å koble nyheten til leserens følelser. Gjennom en nyhet som prater om urettferdighet, maktmissbruk eller andre missforhold, er det lettere å få denne effekten.

Vær innovativ -  gjør noe gøy!
Gøyale, finurlige og i blant smått bisarre historier for oftere plass i media, noe som kan være bra å ha i bakhodet. Til sommeren eller ved høytider publiseres ofte mange lettere nyheter.

Vil du la MyNewsdesk hjelpe deg i ditt PR-arbeid? Registrer deg og prøv gratis i 30 dager!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no