Hvordan identifiserer og engasjerer man målgruppene sine?

Hvordan identifiserer og engasjerer man målgruppene sine?

Å identifisere målgruppen din er første steg i enhver vellykket PR-strategi. Ingen PR-pitch vil lykkes om den er irrelevant for dem du ønsker å nå ut til, så det er helt nødvendig at kjenner mottakerne dine og hva som engasjerer dem.

La oss ta en kikk på stegene du må ta for identifisere mottakerne dine, engasjere dem, og bygge fortjent oppmerksomhet rundt din merkevare.

Hvordan identifisere ditt mest verdifulle publikum

Før du begynner å lete etter nye målgrupper for din PR-kampanje, ta deg tid til å finne ut hvem som allerede følger virksomheten din. Undersøkt databasen din, i tillegg til dine sosiale medie-kanaler, for å avdekke hvem som engasjerer seg mest i det virksomheten din kommuniserer. I hovedsak kan du skille mellom de tre følgende gruppene:

• Media (journalister, redaktører og frilansere)
  • Influenceres/opinionsledere (eksperter innen din bransje som er troverdige og gode kilder)
  • Merkevareambassadører (ansatte, kunder eller potensielle kunder som er engasjerte i virksomheten din og ønsker å bidra til å spre det virksomheten kommuniserer)

Når du har fremskaffet en liste over hvem som befinner seg i dine målgrupper er det tid for å identifisere hvem som er viktigst for din virksomhet. Ditt viktigste publikum, ofte referert til som ditt ”alpha audience”, kjennetegnes av at de er ekstra engasjert gjennom å eksempelvis dele virksomhetens innhold. Denne gruppen utgjør typisk rundt to prosent av ditt publikum. Følg dem i sosiale medier, søk etter hva som skrives om dem (eller hva de skriver om) i Google og sett opp Google Alerts så du blir varslet om nytt innhold relatert til dem. Mulighetene er mange.

Hvordan engasjere målgruppene dine?

Etter å ha identifisert målgruppene dine er det på tide å bli kjent med dem. Ta utgangspunkt i målgruppenes interesser, problemer og behov når du utformer innholdsstrategien din, og tilby informasjon som adresserer dette. På den måten vil du alltid kunne kommunisere noe av verdi for målgruppene dine, uansett hvordan du velger å vinkle innholdet ditt.

I e-boken How to Create and Distribute a Story dekker vi hvordan du skaper innhold av høy kvalitet gjennom å bruke historiefortellingsteknikker. Andre nyttig eksempler inkluderer å gjøre innholdet ditt mer interaktivt ved bruk av kalkulatorer (boliglånskalkulator, sparekalkulator o.l), quizer og avstemninger. Å skape innhold som diskuterer dagsaktuelle temaer innen din bransje er et annet grep du kan gjøre for å øke kvaliteten på det du kommuniserer.

Når du er klar til å publisere innholdet som baserer seg på dine mottakeres behov gjelder det å legge det ut i de kanalene hvor det er mest sannsynlig at de får det med seg. Investeringen du gjør i tid til undersøke hvilke kanaler målgruppene dine er aktive i, vil betale seg i form av større engasjement fra interessentene dine når du publiserer.

Hvorfor du må fokusere på eide kanaler

Til tross for at sosiale medier er svært effektive for å oppnå bred distribusjon, bør virksomhetens eide kanaler alltid være det primære fokuset. Å skape en relasjon med hver enkelt person, for eksempel gjennom å få dem til å abonnere på nyhetsbrevet ditt, sikrer et dirkete bånd mellom personen og din virksomhet. Når du kommuniserer direkte med mottakerne dine gjennom eide kanaler kan du selv bestemme hvilket innhold de ser, og når de ser det. Dette kan være viktig både for dine salgs- og PR-initiativer. Forbedret organisk synlighet i søkemotorer er en annen positiv konsekvens av å trekke trafikk til virksomhetens eide kanaler.

Husk dette

Når du jobber med å identifisere og engasjere dine målgrupper, er det viktig å ha et system på plass som lar deg prioritere ditt viktigste publikum. Altså de som vil utgjøre dem største positive forskjellen med tanke din virksomhets digitale PR-resultater. Disse tipsene kan forhåpentligvis hjelpe deg med å nå ut til og engasjere disse menneskene.

Last ned vår kostnadsfrie e-bok ”Audit Your Audience”, for å lære mer om hvordan du identifiserer og engasjere dine målgrupper.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no