Hvordan måler du digital PR?

Hvordan måler du digital PR?

Det finnes utallige måter å måle digitalt PR-arbeid. Men hvordan vet vi at vi måler det vi faktisk ønsker å måle, og hvordan vet vi hva vi skal måle?

Jeg tipper at de fleste i dag måler sin digitale kommunikasjon i visninger og klikk. Om din artikkel har tusen visninger, anser du det som vellykket, har den færre enn hundre er den mislykket. Men kan vi virkelig trekke en konklusjon av et parameter som for å være helt ærlig ikke sier så mye? Ett klikk trenger ikke å være mer enn bare ett klikk, personen som klikket kan kanskje ha vært inne på siden uten å ha lest et eneste ord.

Vi kan så klart ikke trekke en konklusjon ut ifra et slikt parameter, annet enn at du lyktes med ingressen på nyheten. Hva jeg ønsker å vite er; hvor mange som faktisk leste hele artikkelen, om noen har delt den med sitt nettverk og om den har resultert i at den besøkende har lest mer av det jeg har publisert. I denne sammenhengen blir å kun se på antall visninger litt som når bedrifter for noen år tilbake så på antall Facebook-likes fremfor å engasjere og samhandle med sine følgere.  I dag finnes det knapt noen som snakker om suksess på Facebook i form av antall likes – nå ønsker vi engasjement, og det er også i ferd med å smitte over til resten av det digitale arbeidet.

Hvordan gjør Mynewsdesk det?

Akkurat hva man skal måle er veldig vanskelig å si ettersom det er forskjell mellom ulike bransjer og bedrifter. Derfor er det opp til deg å finne ut hva som er viktig for akkurat din bransje og din bedrift  i den situasjonen dere befinner dere i. Jeg tror alle som jobber med digital kommunikasjon har til felles at vi ønsker at vårt materiale skal leses av de rette personene og gjerne av så mange som mulig.

På Mynewsdesk har vi valgt å fokusere på å måle hvordan de som leser vårt materiale samhandler med det. Vi måler hvor mange ganger en artikkel deles på sosiale medier, hvilke sosiale medier det deles på og kommentarene til det, det er engasjement vi søker. Til sammen med disse parameterne vil vi beholde leseren så lenge som mulig, heller hundre lesere i flere minutter enn tusen på ti sekunder. Vi har ikke helt og holdent sluttet å se på antall visninger, men i stedet for å fokusere på det ekstra sifferet/ antall ser vi på trenden over en lengre periode.

Å si at dett er ”rett” måte å måle på vil være å lyve, men det er rett for oss og hva vi har valgt å fokusere på. Det går hånd i hånd med hva vi vil oppnå med vårt digitale nærvær.

Vi vil veldig gjerne høre dine tanker rundt måling av digitalt PR-arbeid. Hvordan måler du fremgang? Hva måler du, og hvordan ønsker du å måle? Er det noe du savner? Kommenter, skriv til oss på FacebookTwitter eller send oss en mail.

Bilde via Flickr: formilaexo.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no