Journalistens hverdag forandres - er du der og støtter opp med ditt PR-arbeid?

Journalistens hverdag forandres - er du der og støtter opp med ditt PR-arbeid?

Hvordan kan du som PR-kommunikatør dra nytte av den strukturforvandlingen som akkurat nå pågår i mediebransjen og da fremst hos journalistene? Jo, tilby dem bra og gjennomtenkt kildematerial, attraktive bilder og tilgang til videoer, så er du på god vei.

Trend:
I sitt redaksjonelle material integrerer journalister kildematerial fra sosiale medier. Det åpner også opp for dialog med leserne på f.eks. Twitter og Facebook.

Det blir alt vanligere at de tradisjonelle journalistene satser på nettet. Mange ulike tall figurerer på nettet, men et av de mest troverdige er fra Middleberg Communications and the Society for New Communications Research som har kommet fram til at ca 70% av alle journalister bruker sosiale medier i sitt researcharbeid (sammenlignet med 41% året før). I Sverige har både Expressen og TV4 egne redaktører for nettopp sosiale medier. Et annet eksempel er avisen Dagens Arena som nyrlig lanserte sin nye site der det tradisjonelle journalistiske arbeidet er viktig, men der det også finnes et tydelig fokus på sosiale medier. Tanken er at redaktørene skal føre en samtale på nettet samtidig som de gjør sin jobb som journalister. Det er viktig å skape sin posisjon der dialogen er. Der kan f.eks. Twitter brukes aktivt.

De PR-kommunikatører som er langt framme og har et bredt pressematerial som også innefatter bilder, illustrasjoner og videoer, har store muligheter å få sitt material publisert på interaktive, redaksjonelle nettaviser. Her er det viktig å i bedriftens presserom publisere variert material, og laste det opp til de ulike medieplatformene. Her kan MyNewsdesks Plus abonnement være til hjelp der man automatisk kan publisere material også på Flickr, Slideshare, Wordpress og Twitter. Alt for en mer treffsikker eksponering.

Trend:
Journalister tar saken i egne hender

Et annet tydelig eksempel er når journalister tar saken i egne hender, noe som nå skjer på Newstilt.com. Her legger journalister opp sine reportasjer o.l. De selger og markedfører dem for å nå ut til flere lesere samtidig som de bygger sitt eget varemerke. (dog må de være godkjente og seriøse). Sitens forretningside er enkel - “NewsTilt is a place for you to engage with journalists as they report the news. It is community centered and personalized for your interests.” Siter som denne kan komme å øke i tiden framover - også i Norge - og da gjelder det å ta vare på og å hjelpe journalister med bra kildematerial og også være tilgjengelig om de behøver mer informasjon.

Ny teknikk utfordrer monopolet

At sosiale medier utfordrer den tradisjonelle nyhetsrapporteringen nevnte vi tidligere. Men nå utfordres også de monopol som ingen trodde kunne falle. For kort tid tilbake ble tjenesten Publish2 lansert og den skal knuse “The Associated Press” sitt monopol på å formidle nyheter til media. Bak tjenesten står Publish 2.0-bloggeren Scott Karp som har en ambisjon om å skape en helt åpen og uavhengig platform som media kan bruke for å selge og distribuere nyheter og oppslag.

Trend:
“Kjøpe” publisitet i det redaksjonelle rom

Om dette er en trend eller ikke kan diskuteres, men mulighetene blir fler og fler for bedrifter til å faktisk kjøpe seg plass i redaksjonelle sammenheng, uten noen “gatekeeper” imellom. Dette var også tema for MyNewsdesks Adm.Dir. Peter Ingman på et seminar i vår. Et eksempel er DN500 der Norges største bedrifter får presentere seg selv online i en redaksjonær kontekst med fordypet informasjon om seg selv.

Samtlige trender ovenfor er trender som vi har tatt i betraktning når vi har tatt fram MyNewsdesks nye posisjoneringsstrategi - i korthet sammenfattet som The News Exchange Site.

Vil du la MyNewsdesk hjelpe deg i ditt PR-arbeid? Registrer deg og prøv gratis i 30 dager!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no