KI i PR – derfor er menneskelig skjønn fremdeles vår viktigste ressurs

KI i PR – derfor er menneskelig skjønn fremdeles vår viktigste ressurs

Fremtiden for PR ligger ikke i å bytte ut menneskelig kreativitet og vurderingsevne med maskiner, men i å bruke teknologien til å forbedre disse egenskapene som bare mennesker har. Bransjen skal utnytte mulighetene KI gir, men bruken må kvalitetssikres av mennesker og være underlagt de samme etiske standardene som vi er opptatt av å følge i dag.

Den teknologiske utviklingen går raskere og raskere, og kunstig intelligens er i ferd med å forandre både hele bransjer og måten vi mennesker forholder oss til hverandre på. Det gjør at menneskelige vurderinger er viktigere enn noen gang, ikke minst innenfor PR. I en verden som synes å rase av gårde i et stadig økende tempo, må vi gå tilbake til de grunnleggende, menneskelige kjerneverdiene, og bruke dem som et skjold mot desinformasjon og falske nyheter. De av oss som har gode intensjoner, må sørge for å lære de nye teknologiene å kjenne. Det er nemlig bare hvis vi forstår de nye teknologiene at vi kan finne ut hvordan vi kan forsvare oss mot dem som vil bruke dem til å gjøre skade.

Som CEO i Mynewsdesk har jeg sett på nært hold hvor mye KI allerede har endret bransjen vår. I kjølvannet av dette stormløpet av innovasjon har én erkjennelse virkelig utkrystallisert seg for meg – og det er at menneskelig innsikt, kreativitet og etisk skjønn har større betydning enn noensinne.

I fjor tok Mynewsdesk et stort steg da vi bestemte oss for å innlemme KI-teknologi i plattformen vår for å gjøre tjenestene våre bedre. Det har gitt fantastiske resultater, som dypere innsikt og mer effektive kommunikasjonsstrategier, og hjulpet kundene våre med å spare verdifull tid i arbeidet med kreative prosesser og meningsfylt kommunikasjon. Samtidig har dette fremskrittet fått oss til å forstå noe avgjørende, nemlig at teknologi, uansett hvor avansert den er, ikke kan erstatte det menneskelige i kommunikasjon.

I et medielandskap der det blir stadig vanskeligere å skille sannhet fra falske nyheter og desinformasjon, har PR-bransjen er særlig ansvar. Ved hjelp av generativ KI kan alle som vil, produsere uendelig med innhold, og det skaper både nye utfordringer og nye muligheter. Teknologien i seg selv er verken god eller ond, og det er opp til oss brukerne om den skal gjøre skade eller godt. Hvis vi bruker KI på en ansvarlig måte, har vi bedre muligheter til å gjøre noe godt, bekjempe feilinformasjon og bidra til et klokere og mer kunnskapsrikt samfunn.

Kort oppsummert: Nå som vi står midt oppe i en stor digital omveltning, er det helt avgjørende at vi som kommunikasjonsaktører og PR-arbeidere tar til orde for at teknologien skal tjene oss mennesker, og ikke omvendt. Vi skal bruke og videreutvikle menneskelig vurderingsevne, kreativitet og vårt etiske kompass, slik at vi kan styre mot en lys og ansvarlig fremtid for PR- og kommunikasjonsbransjen.

La oss møte denne utfordringen med mot og nysgjerrighet, uten å miste av syne de verdiene som forener oss.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no