Mynewsdesk setter den svenske fjellbygda Lofsdalen på kartet

Blogginnlegg -

Mynewsdesk setter den svenske fjellbygda Lofsdalen på kartet

En gjennomtenkt innholdsstrategi bidro til at Destiation Lofsdalen i fjor satte nye rekorder – aldri før har så mange besøkt fjellbygda i Jämtland. Dette til tross for at stort sett all jobb rundt markedsføring utføres av en enkelt person med Mynewsdesk som sitt primære verktøy.

Lofsdalen er en liten bygd i Jämtland med bare 180 innbyggere. Til tross for det fikk stedet mye oppmerksomhet i fjor – og det takket være Lotte Anestedt som i snart to år har vært direktør og markedssjef for Destination Lofsdalen. Selv om selskapets hovedoppgave handler om formidling av overnattingsmuligheter i bygda, spenner markedsføringsarbeidet over et bredt spekter – noe Lotta har økt siden hun begynte i jobben.
– For at vi skal kunne selge overnattinger, må folk ønske å komme hit. Fokuset i vår kommunikasjon er derfor ikke overnattingsmulighetene, men markedsføring av selve destinasjonen med målet om at flere skal oppdage Lofsdalen, sier Lotta Anestedt.

Bruker de små forholdene til sin fordel
Om våren og sommeren kan de besøkende sykle, gå turer og fiske, mens vinteren først og fremst innebærer ski- og scooterkjøring. Desitnastion Lofsdalens kommunikasjon følger sesongene, både når det kommer til innhold og publiseringsfrekvens; under lavsesongen er det roligere, mens høysesongen innebærer flere publiseringer i uken – både via Mynewsdesk og sosiale medier. Hittil har Lotta gjort det meste av markedsføringsarbeidet selv, men nå har hun rekruttert en markedskoordinator for å kunne øke takten ytterligere. For henne er de små forholdene både en fordel og en utfordring.
– Jeg jobbet som markedssjef i en større hotellkjede i flere år, hvor vi var et større team og kunne produsere mer. Nå blir det jo visse begrensninger, men er en noen lunde strukturert, er Mynewsdesks plattform så enkel å bruke at det likevel lar seg gjøre å publisere i høyt tempo. Dessuten kan jeg være raskere da jeg gjør mye selv – noen ganger får jeg bare et innfall og da kan jeg publisere en pressemelding samme dag som jeg kommer på at den skal skrives, sier Lotta Anestedt og legger til:
– Utviklingen i Lofsdalen er i frammarsj og der er vi mange som gjør et stort arbeid, som gjør at jeg har nyheter å kommunisere ut.

Fra nyhetsrommet til riksdekkende nyheter
Den hittills mest vellykkede pressemeldingen skrev Lotta i januar etter at hun hadde notert at mange valgte å jobbe fra Lofsdalen da kontorene var stengt under pandemien. Da pressemeldingen var publisert i Destination Lofsdalens presserom på Mynewsdesk, gikk alt veldig fort: Dagen etter ga lokalradioen lyd fra seg og innslaget ble senere plukket opp av den svenske riksdekkende avisen Expressen – men nyheten skulle nå enda lenger. Et par dager senere valgte SVTs program Morgonsoffan å lage et ti minutter langt innslag fra Lofsdalen og viste vakre bilder fra fjellet for seere i hele Sverige.
– Det var helt utrolig og veldig bra for oss. Vi er der større fjelldestinasjoner var for et par tiår siden, og for oss handler det mest om å få andre til å få øynene opp for oss. Da er oppmerksomhet i riksmediene uvurderlig, og det er fantastisk at en pressemelding kan gi slike ringvirkninger, avslutter Lotta Anestedt.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no