Ukens PR-tips: Bildetekster søkemotorsoptimerer dine pressebilder

Bildetekster er nesten like viktige som selve pressebildet og ofte uutviklede som en integrert del av pressematerialet. Gjennom å døpe bilder på en passende måte, samt skrive interessante bildetekster, søkemotorsoptimerer du dine bilder, hjelper journalistene og selvsagt lokker til mer lesing og dermed mer publisitet.

En bra bildetekst  løfter bildet og gjør det mer interessant. En passende bildetekst tydeliggjør også for leseren ditt hovedbudskap. Foruten overskrift og ingress i en tekst, er det bilde og deretter bildeteksten som leses først. En dårlig bildetekst kan ødelegge den verdi som bildet bidrar med og dermed også forringe din nyhet.

Hos MyNewsdesk har du hele 400 tegn til å skrive bildetekst og sammendrag på, derimot ser gjerne journalister at bildetekster holder seg rundt 150 tegn. Med en bra tekst ser ditt presserom finere ut, hjelper deg å søkemotorsoptimere dine bilder og gjør din bedrift mer synlig og tydeligere på sosiale mediesiter som Flickr.

Nedenfor byr vi på noen tips for hva du kan tenke på når du skriver bildetekster:

• Sjekk fakta og hold deg til sannheten.
  • Unngå det selvfølgelig "Her står hesten i stallen" - finn i stedet en annen vinkel på bildeteksten som fremhever din nyhet på en annen måte enn hva bildet viser.
  • Identifiser alltid samtlige personer på bilde med navn, tittel og bedrift.
  • Kopier ikke overskriftsteksten eller ingressen til bildeteksten. Skriv en alternativ og mer malende tekst som løfter nyheten som helhet.
  • Døm ikke personen på bilde, f.eks. "Personen på bildet smiler fælt".
  • Igjen, unngå selvfølgeligheter som "På bildet ser vi..."
  • Om du bruker et eldre bilde for å påvise en historisk hendelse, inkluder gjerne år og dato.
  • Et fotografi er et frosent øyeblikk. Bruk gjerne aktiv sats når du skriver. Det skaper en mer aktuell følelse, selv om øyeblikket har vært.
  • Forsøk ikke å skrive humoristiske bildetekster - det blir som oftest feil.
  • Bruk gjerne sitat i bildetekstene. Det er ganske uvanlig for pressebilder, men kan fange journalistens eller bloggerens oppmerksomhet.
  • Bruk talespråk og unngå klisjeer. Skriv bildeteksten som om du prater med et familiemedlem.

Vil du la MyNewsdesk hjelpe deg i ditt PR-arbeid? Registrer deg og prøv gratis i 30 dager!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no