Gull og sølv til Mynewsdesk og Edelman Deportivo på Spinn Awards 2015!

Gull og sølv til Mynewsdesk og Edelman Deportivo på Spinn Awards 2015!

I går samlet kommunikatører, PR-byråer og kunder seg på det fasjonable Nordiska Museet i Stockholm for å delta i kåringen av Sveriges beste PR-kampanjer i 2015. Vi, Mynewsdesk, var sammen med Edelman Deportivo nominert i kategoriene Årets Business to Business, og årets Content Marketing-kampanje. Vi var allerede stolte av å bli nominert, så stemningen ble ikke dårligere da vi ble premiert med både ett gull og ett sølv!

–Vi kjente oss som vinnere allerede da vi ble nominert. Å siden få gå på scenen å motta gull for årets B2B-kampanje, og deretter sølv for årets Content Marketing-kampanje føles helt fantastisk. Vår kampanje Mynewsdesk Now er et bevis at det er mulig å skape godt og relevant innhold, på tross av at man er en mindre aktør, sier Sofia Juhlin, nordisk markedssjef i Mynewsdesk.

Juryens begrunnelse: ”I blant er det åpenbart hvem som best representerer et produkt eller et varemerke. Sannsynligheten for at en eldre dame skulle selge det coole svenske presserommet på en god måte var lav. Men det var akkurat det som hendte. Og det på en så god måte at det ble gjenfortalt i medier verden over.”

Om vi skal oppsummere hvorfor kampanjen ble så vellykket så kan vi peke på fire punkter:

1. Verdibasert historiefortelling

For å skape en vinkel med høy nyhetsverdi valgte vi å ta opp en aktuell problematikk knyttet til kommunikasjon, nemlig det digitale klasseskillet. I Mynewsdesk er vi sikre på at kommunikasjon kan forandre verden til det bedre, men spørsmålet er bare hvordan man når de som ikke bruker internett. Per i dag mangler 1 million svensker tilgang til internett. Til og med i et så velutviklet land som Sverige finnes det altså et stort digitalt klasseskille.

2. Innhold i realtid behøver ikke å være komplisert

Vi får hele tiden høre at det er en stor utfordring å skape godt innhold. Samtidig som vi er enige i at det krever en god porsjon strategi og kreativitet for å skape innhold, ville vi vise at det kan være enkelt å skape innhold i realtid. Ved å utstyre Kerstin med et fastspent kamera kunne følge henne da hun opplevde sin første uke på internett. Vi lagde en twitter-konto, en instagram-konto og et nyhetsrom med blogginnlegg og videoer. Effektiv bruk av kanalene gjorde at vi enkelt kunne dele Kerstins første reise på internett.

3. Både eget og fortjent innhold er nøkkelen til suksess

Med tanke på utførelse var våre to hovedmål for kampanjen å utnytte mulighetene gjennom egne og fortjente medier. Kampanjesiden Mynewsdesknow.se ble skapt for å ha en egen plass å drive trafikk til. Underveis anvendte vi våre egne sosiale kanaler og kampanjesiden for å posisjonere oss og spre innhold. Sentralt plassert på kampanjesiden var det et nyhetsrom med de siste oppdateringene, i form av aktiviteter eller bloggposter fra ambassadørene som vi jobbet med.

Like viktig var vårt fokus på fortjente medier. Vi anvendte oss av to ulike metoder for å kontakte media. Først og fremst den tradisjonelle veien, med hjelp av vårt byrå sin kompetanse, for å selge inn nyheter til lokale, regionale og bransjemedier både i og utenfor Sverige. Men også ved hjelp av fem ambassadører innen kommunikasjon, akademia og involverte i organisasjonen Senioritet Sverige. Alle bidro med relevante blogginnlegg før kampanjen, og vi kunne dra stor nytte av deres nettverk for å fremme kampanjen.

4. Byråer er fortsatt viktige kreative ressurser

Det har vært mye snakk om at det snart er slutten for byråer og deres forretningsmodell, sett i lys av den digitale og sosiale utviklingen. Selv om mange byråer er nødt til å tilpasse seg ville denne kampanjen aldri vært mulig uten all hjelp og veiledning fra Edelman Deportivo. Vår partner, som vi anser som ett av de mest kreative PR-byråene i Europa, overgikk våre forventninger og gjenopprettet vår tro på byråer. En av de største utfordringene for kommunikatører og markedsførere som jobber in-house er ofte kreativiteten og mangel på ressurser. Vi tror at en byråpartner kan hjelpe deg med begge disse utfordringene. Det betyr imidlertid ikke at byråer ikke trenger oppfølging. Det tok tid å bestemme seg for det kreative konseptet som vi landet på. Hadde vi ikke valgt noe som vi som foretak tror på og kan stå for ville nok resultatet av kampanjen blitt et helt annet.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no