Pangstart på året for TV3 og NENT Group.

Med finaleplass i Håndball-VM for herrer sikret også TV3 seg en plass på pallen i januar. TV3 er større enn TVNorge denne måneden med 14, 7 prosent i kommersielle andeler og NENT Group er totalt opp 7,1 prosentpoeng fra 18 til 25,1 prosent i kommersielle andeler.

I tillegg til Håndball-VM har egenproduksjonene på TV3 fått en solid start; Camp kulinaris har i premiereuken 106 000 i snitt lineært på de to første episodene, som er en økning fra første sesong. I lomma på Silje har en foreløpig TSR på hele 307 000 seere, et solid tall for nysatsning. Også Boligjakten fikk en kjempegod sesongstart med et foreløpig snitt på 125 000, som også er en betydelig økning fra i fjor. Også i totale andeler er TV3 Norges tredje største kanal i januar, med 7,5 prosent.

De nye kanalene i NENT Groups portefølje BBC Brit, FOX og National Geographic Channel, gir dessuten NENT Group en økning på 3,1 prosentpoeng til sammenligning med i fjor da Comedy Central var en del av kanalporteføljen.

- Vi ser at håndball-rettighetene til VM gir oss en svært god inngang på året, og all honnør til Håndball-gutta som skapte nervepirrende og engasjerende TV helt til finalen. I tillegg har både nye og kjente egenproduksjoner fått tidenes start på sesongen, det er tydelig at enda flere seere har fått øyene opp for godt innhold på TV3. Særlig tilfredsstillende er det at spin off-serien til Luksusfellen, I lomma på Silje, blir så godt mottatt. Luksusfellen-ekspertene har satt åpenhet om privatøkonomi på agendaen, og bare for noen år siden ville det vært utenkelig for kjendiser å åpne seg om økonomiske problemer, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum.

• tv3

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group er foreslått å bli notert separat på Nasdaq Stockholm.