Beste seertall noensinne på TV3: over en million seere fikk med seg seminfinalen mellom Norge og Tyskland

Seertallene for fredagens nervepirrende seminfinale mellom Norge og Tyskland sørget for en milepæl i TV3: kampen fikk i snitt 1.080.000 seere, hvilket er tidenes høyeste seertall på TV3 med klar margin! På det meste var det hele 1.371.000 seere innom i sluttminuttene. Den kommersielle andelen i sendetiden var på rekordhøye 79,0 prosent, og snittet for hele dagen var på 35,8 prosent for kanalen.

Etter en høst med vind i seilene, har MTG TV fått en pangstart på 2016 og er det eneste kommersielle kanalhuset som øker fra i fjor. I kommersielle andeler er økningen på hele 5,2 prosentpoeng, også i totale andeler er MTG TV det eneste mediehuset som øker, med 2,9 prosentpoeng.

Det er spesielt TV3 som øker andelene på grunn av Håndball-EM, og seertallene for semifinalen mellom Norge og Tyskland er milepæl for TV3 da det er det høyeste seertallet på kanalen noensinne. Kampen ble i snitt sett av 1.080.000 seere, og på det meste var det hele 1.371.000 seere innom i sluttminuttene. Den kommersielle andelen i sendetiden var på rekordhøye 79,0 prosent, og snittet for hele dagen var på 35,8 prosent for kanalen.

På søndag var det ikke like mange som ønsket å se bronsefinalen, men 617.000 seere i snitt er ikke akkurat hverdagskost for TV3. Kampen sørget for at TV3 fikk sin beste søndag siden 2008. Selve finalen mellom Spania og Tyskland ble sett av 274.000.

Vi er glade for at sendingene vi laget har blitt tatt så godt imot, og at det vises både på tilbakemeldinger og seertall. Det har vært sjeldent mange fornøyde seere på tråden, på mail og på sosiale medier, og det er selvsagt en flott bonus.

"Vi legger nå bak oss en fantastisk start på året, der Håndballguttas elleville utvikling har gitt oss idrettsprestasjoner og seertall vi bare har drømt om. Det er utrolig morsomt at TV3s seerrekord endelig ble slått, og spesielt når det er et så fantastisk lag som gjør det. Vi retter en stor takk til teamet vårt i Polen, og ikke minst til studioproduksjonen her i Oslo", sier MTG TV-sjef Morten Micalsen.

Allerede før Håndball-EM startet var MTG TV i god driv, med vekst i andeler høsten 2015 og en fin start på året med gode andeler i nyttårshelgen 2016. Ikke bare er lineærseertallene usedvanlig gode i januar for MTG TV, også nett-TV-tallene har hatt en formidabel økning, med over en dobling i startede strømmer til sammenligning med januar i fjor (en vekst på 124 prosent). På den ene siden har egenprodusert playinnhold funnet veien til mange seere, på den annen har Håndball-EM selvsagt dratt mange seere i og det at det nå er mulig å strømme TV3 live på www.tv3play.no. Hele 80 000 har startet livesendingene. I tillegg bidrar Viasport positivt til totaltallene med blant annet over 80.000 starter i januar.

• Økonomi, finans

• viasat 4