Oppturen forsetter for MTG TV - kanalhuset som øker mest i mars

Etter en pangstart på året med rekordtall i forbindelse med Håndball-EM, har MTG TV fortsatt veksten. MTG TV er det kanalhuset som øker mest i mars, både i kommersielle og totale andeler. Sammenlignet med mars i fjor har MTG TV en økning på 1,2 prosent i kommersielle andeler, og man må faktisk tilbake til 2011 for å finne en bedre mars måned for kanalhuset. Alle MTG TV-kanalene øker både i kommersielle og totale andeler, og TV6 leder hårfint an tett etterfulgt av Viasat 4 og TV3.

På Viasat 4 er det Champions League-fotball og gode påskefilmer som topper listen, mens boligprogrammer er med på å løfte andelene for TV6 i mars. På TV3 er det de veletablerte programmene Paradise Hotel, Boligjakten og Luksusfellen som er blant de mest sette programmene. Paradise Hotel gjør det veldig godt denne sesongen, og etter de første to ukene har totalseingen (TSR/total screen rating) økt med 16 prosent sammenlignet med i fjor, fra 302 000 seere i gjennomsnitt per episode til 350 000.

MTG TVs digitale flater opplever også gode tider, med en økning på 20 prosent i antall startede strømmer sammenlignet med mars i fjor. Paradise Hotel skaper selvsagt mye trafikk, og i gjennomsnitt har programmet 166 000 hele seere pr. episode på tv3play, hvilket er nesten halvparten av av alle Paradise Hotel-seerne. Dette er ikke iberegnet seerne som ser Paradise Hotel på Viaplay, så totalt sett har programmet et enda større seertall pr. epsiode enn disse tallene viser.

Fra forrige sesong har det vært en strategi å få flere Paradise Hotel-seere over på tv3play, på denne måten kan vi gjøre den yngre målgruppen bedre kjent med play-tjenesten vår, noe vi har lykkes med ettersom nettseing av programmet har økt med 37 prosent sammenlignet med de to første ukene av fjorårets sesong.

"Vi er veldig fornøyde med veksten. Veksten i lineær-TV gir oss enda større digital fart. Vi har nå flere konsepter som fungerer som hybrid-TV, det vil si god vekselvirkning mellom lineær og digital seing. Det er dette som er framtiden og vi er på god vei inn i den", sier MTG TV-sjef Morten Micalsen.

• Media, kommunikasjon

• seertall